Heb je in Amsterdam een vergunning nodig als straatmuzikant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaag gehoord op radio Noord-Holland: je mag max. 30 minuten op 1 plek staan zonder vergunning(dus gewoon kwestie van verplaatsen).

Het beste antwoord

Hier de officiële verordening over het al dan niet nodig hebben van een vergunning in Amsterdam:

Amsterdam - Artikel 2.16 en artikel 2.11, derde lid.
Versie van januari 2007.
Artikel 2.16 (Straatartiest en muziek).

1. Het is verboden, op de door de Burgemeester aangewezen wegen en tijden op of aan de weg als straatartiest op te treden of muziek ten gehore te brengen.

2. Op andere dan de in het eerste lid vermelde plaatsen, is het verboden, zonder vergunning van de Burgemeester als straatartiest op te treden of muziek ten gehore te brengen.

3. Het bepaalde in het tweede lid is niet van toepassing, indien:
a met ten hoogste zes personen wordt opgetreden;
b er geen geluidversterkende apparatuur of slaginstrumenten, zoals trommels, bongo's en dergelijke, worden gebruikt;
c het optreden niet langer duurt dan een half uur;
d het optreden niet plaatsvind tussen 23.00 en 9.00 uur.

4. Indien op grond van dit artikel een vergunning is vereist, kan de Burgemeester te dien aanzien de belangen in aanmerking nemen die zijn bedoeld in art. 2.11, derde lid.

Dus ik interpreteer het zo, dat je 30 minuten op een bepaalde plek muziek mag maken, tenzij het door de burgemeester aangewezen is als verboden plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jazeker.

Ik denk dat je daarom veel mensen (vaak uit Oost-Europa) ziet bedelen met een accordeon in de handen, waaruit dan een slap melodietje komt. Bedelen mag niet.

Straatmuzikanten verlevendigen het straatbeeld en hebben een goede invloed op het humeur. Ik vind het altijd leuk, en geef steeds iets. Het is toch een vak!

Toegevoegd na 24 minuten:
De vergunning kun je aanvragen bij het gemeentehuis. Op welke afdeling je moet zijn, kan je bij de infobalie vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja absoluut, lees het artikel onder de link maar eens.