Zit er achter elk klassiek stuk een verhaal?

Ik wil in mijn stageklas graag een muziekles geven over klassieke muziek. Dit heb ik al vaker gedaan, maar ik wil de kinderen nu een mix van een verhaal geven, welke zij weer in de goede volgorde gaan zetten, luisterend naar het klassieke stuk.

Ik heb veel bekende muziek tot mijn beschikking, maar ik kan nergens verhalen vinden.

Één van mijn favorieten is Liebestraum No.3 van Liszt, maar andere verhalen mét bijbehorende stukken zijn natuurlijk welkom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
4.1K

Het beste antwoord

Rimsky-Korsakov (Sheherazade)
Prokovjef (Romeo en Julia)
Debussy (Des pas sur la neige)
Tsjaikovski (Ouverture 1812)
Moessorgski (Schilderijententoonstelling)
Stravinsky (Sacre du printemps - hoe oud zijn de leerlingen in je klas ongeveer? Dit is een heftige)
Opera in het algemeen!
Beethoven (Mondscheinsonate)
Bach (Matthäus Passion)

Niet alle verhalen die je nu kunt lezen over de muziek die je hoort kloppen persé. Het is tijd- en persoonlijkheidsgebonden wat een stuk muziek betekenis geeft. 's Ochtends of 's avonds maakt al een groot verschil. In dat rijtje hierboven zitten voornamelijk sprookjes, historische verhalen en landschappen.

Kun je misschien ook proberen! Heb je ze wel eens laten schilderen op muziek? Dat kan met alle leeftijden, ook met demente bejaarden. Het is onvoorstelbaar ontspannend en inspirerend. Ik ga er van uit dat je basishouding al is dat je open staat voor iedereens eigen mening en dat ze geen fouten kunnen maken, aight :) Anders word het namelijk wel erg lastig.
Vertel van te voren niet hoe het stuk heet, wanneer of door wie het gemaakt is. Alleen de opdracht.

Ben benieuwd wat je gaat doen en hoe dat verloopt :) Veel plezier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Peter en de wolf van Prokofjev

Ik ben opgegroeid met de platen (jaja een echte lp ) van Piccolo en Saxo
Heel leuk om jonge kinderen iets te leren van met name een orkest, maar dat is niet echt een antwoord meer een tip:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt vaak beweerd dat componisten ergens aan denken bij een compositie (verhaal of landschap etc.), maar bedenk dat de Eroïca van Beethoven aanvankelijk ter ere van Napoleon was geschreven.
Toen Napoleon bij Beethoven uit de gratie was gevallen doopte B. het stuk om in Eroïca en nu zijn er vast veel mensen die er iets erotisch in horen.
Natuurlijk is er niets op tegen om zelf een verhaal bij een stuk muziek te zoeken zolang je maar niet beweert dat de componist het zo had bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, er zit lang niet achter elk klassiek muziekstuk een verhaal. Wel natuurlijk achter de, de naam zegt het al, verhalende muziek: symfonische gedichten, sprookjes, schetsen, programmamuziek. Een titel als ‘Sonate voor piano en viool’ zegt alleen iets over de bezetting en de structuur van het stuk, daar wordt geen gebeurtenis mee beschreven.
De Moldau van Smetana is een beroemd voorbeeld van programmamuziek. Het is één van de zes symfonische gedichten uit "Ma vlast" (Mijn vaderland). Het verhaal kan je hier lezen: http://grotesmurf.madscience.nl/music/moldau.htm
Een ander bekend voorbeeld is de Schilderijententoonstelling van Moessorgski. Hier vind je meer informatie: http://grotesmurf.madscience.nl/music/nederlands.htm
Nog wat titels: Le carnaval des animaux / Saint-Saëns; Till Eulenspiegels lustige Streiche / R. Strauss; De tovenaarsleerling / Dukas (met hier het verhaal: http://grotesmurf.madscience.nl/music/tovenaar1.htm);
Amadea
13 jaar geleden
Heel bekend is het Carnaval des animeaux van Saint-Saens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord op de uitbreiding van je vraag:
Ravel - Bolero - Het verhaal van een dichterbij komende karavaan
Tsjaikovski - Al zijn sprookjes nummers zijn ook allemaal van verhalen