Het downloaden van bladmuziek is in de meeste gevallen niet legaal. Er moet dan wel nadrukkelijk bij staan dat het vrij is van rechten. Als het gaat om bijvoorbeeld populaire liedjes, dan zullen er rechten betaald moeten worden.

Voor dit soort muziek moet er zelfs voor kopieën betaald worden, bijvoorbeeld als je zingt in een koor of speelt in een band.

Toegevoegd na 1 uur:
Bijgaand een leuke presentatie over muziek en kopijrecht.

Toegevoegd na 2 uur:
In Nederland beheert de stichting Musicopy de belangen van muzikanten m.b.t. bladmuziek, vergelijkbaar met Buma/Stemra die dit doet voor uitgevoerde muziek. Volgend jaar neemt Stemra deze taken van Musicopy over.

De rechten over bladmuziek zijn dacht ik gelijk aan die voor ander schriftelijk auteursrechtelijk materiaal. Dat betekent dat na overlijden het auteursrecht nog 70 jaar blijft bestaan en tot die tijd erfgenamen recht hebben op geld voor het gebruik van de muziek. Veel klassieke muziek is daarom vrij van rechten, hoewel je voor composities die iemand er van maakt natuurlijk wel weer apart moet betalen.

Daarnaast zijn er zeker ook sites die gratis bladmuziek aanbieden en het downloaden en kopieren van die muziek is legaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

downloaden is op zich niet illegaal, het uploaden is wel illegaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan waar het vandaan komt
Ennof er rechten op zitten!

Er zijn mensen die gratis aanbieden,
En er zijn mensen die het aanbieden om aan te verdienen.

Maar de meeste arrangementen zul je moeten kopen.

Wat ik nog wel eens doe is een midi zoeken en die uitprinten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt eraan.

bij klassieke muziek, is het in de meeste gevallen gratis. omdat de betreffende componist al overleden is, en er geen nabestaande zijn. is dit wel het geval, dan moet je ervoor betalen.

alles wat op wikipedia staat aan klassieke muziek(sheets) is legaal.

bij popmuziek ligt dat anders, daarop zitten meestal rechten. dus daar zul je in de meeste gevallen voor moeten betalen.

downloaden is niet illegaal, als je het alleen voor eigen gebruik is. (dit met uizondering van software). uploaden is ook illegaal.