waarom kan ik een bepaald nummer wel zien op de iTunes website maar in Nederland niet kopen ?

Ik zoek een nummertje van de Johnston Brothers, Be my life's Compagion. Ik zie het nummer op Amazone en op iTunes. Amazon levert helemaal geen mp3's aan mensen in Nederland, dus wordt het iTunes. Nu klik ik het aan dat ik het wil kopen ( ik heb een iTunes tegoed), ik word naar de Nederlandse winkel doorverbonden en daar is dat nummer niet te vinden. Nu kan ik wel op de .com winkel komen, en het daar bestellen, maar als ik dan wil afrekenen is mijn tegoed daar weer niet geldig! Hoe kan dat nou, iTunes is toch iTunes ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

iTunes heeft een Amerikaanse en een Europese winkel. Hier zit verschil in wat je wel en niet kan kopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het heeft volgens mij te maken met de rechten op de muziek. Ik heb het zelf ook wel eens gehad met een iPhone app die ik wou halen. Die was alleen beschikbaar op de Amerikaanse appstore van iTunes.
Kimath
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de artiest moet eerst een licentie (om zich niet te verzetten tegen het gebruik van haar auteursrecht) verschaffen aan iTunes zodat iTunes het geluidsfragment legaal (dus niet in strijd met de exploitatierechten van de artiest die auteursrechthebbende is) verspreiden kan. Omwegen als via .com etc.. worden zodoende geblokkeerd.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is per land verschillend, bijvoorbeeld sommige Duitse en Belgische artiesten kan je hier ook niet kopen bij itunes, dit heeft met bepaalde rechten te maken, ik begrijp het ook niet zo want als artiest wil je toch zoveel mogelijk verkopen en bovendien zou itunes overal het zelfde moeten zijn, maar dat is niet zo. Denk dat de platenmaatschappij bepaald waar en wat de downloaden is