Sprak Lennon zichzelf niet tegen in zijn nummer GOD?

Hij zegt als het ware dat je alleen in jezelf moet geloven, maar als je naar zijn leven kijkt dan zie je toch dat hij aan veel New Age rituelen deel nam.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Lennon was wel degelijk een gelovig / spiritueel man, maar had gebroken met de traditionele religies. Eigenlijk pikte hij overal wat van mee (denk ook aan de Beatles hun ' zoektocht' bij Maharishi Mahesh Yogi enzo.
Eigenlijk was hij een van de eersten van de ' klei je eigen godsdienst' - stroming die tegenwoordig nog onverminderd populair is.

In de jaren 60 begon een beetje de uittreding van de kerk van heel veel jongeren. Een deel werd seculier ./ ongelovig, een deel zocht een ander soort kerk op (niet voor niks waren oosterse sekten in die tijd erg populair, zoals de Bahgwan en Moon-sekte, en kregen boeddhisten en hindoes veel aanhang in deze contreien), en een deel pikte hier en daar wat op wat ze beviel en vlochten daar hun eigen soort van religie van. Lennen behoorde met name tot die laatste groep.

Waar hij in 'Imagine' ergens zingt ' and no religion too' verwijst hij (helaas) duidelijk niet naar atheisme, maar naar de onwenselijkheid van georganiseerde religie. Het 'machtsinstituut kerk' zeg maar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lennon's ' dont't believe' was meer een oproep niet klakkeloos te geloven wat de kerk (en je ouders en de overheid) je vertellen ; een soort ' think for yourself, question autority' . Dat is dus niet helemaal hetzelfde als het spirituele ' ergens in geloven' .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee. Het is maar een liedje. Mick Jagger schilderde in het dagelijks leven ook geen rode deuren zwart.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat "rode deuren zwart schilderen" een metafoor is, dus ik vind het niet echt een goede vergelijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je niet gemind trouwens.
Maar bij New Age gaat het ook voornamelijk om de goddelijkheid in jezelf, ik vind dit dus zeker geen tegenspraak...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou best eens kunnen want als je miljoenen fans hebt en je hebt ooit een woord laten vallen dan moet je wel meer verkondigen, of je iets weet of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het verhaal heeft hij het nummer geschreven na een bezoek aan een psychiater, op dat moment waren het gewoon een aantal persoonlijke frustraties wat hij verwerkt heeft op deze manier. de film Lennon naked behandeld dit onderwerp ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het nummer "Imagine" hoor"dan maak ik erop uit dat hij duidelijk wil maken dat alles een soort 'utopie' was/ is.

New age wordt gezien al reactie op traditionele monoteistische religies, maar ook op materialisme, rationalisme en individualisme.

De beruchte/beroemde jaren '60, natuurlijk is het waar dat hij aan veel New Age rituelen deel nam (en drugs) vandaar ook zijn liedjes.

Dat hij zichzelf tegensprak in zijn nummer GOD is duidelijk dat hij in niets geloofde, maar duidelijk een ATHEIST was en herboren als Jonh(en Yoko) Hij zag god als een concept/begrip niet als geloof.

Misschien moet je het zo zien, het nummer 'god' was de keerzijde/schaduwzijde van Lennon.