Waarom werden tot een tijd geleden niet gepaste woorden uit een liedje ge piept en mag Lily Allen nu een heel liedje vol schelden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!
Ik zat gisteren met het probleem dat mijn kids in de auto uit volle borst 'fuck you' zaten mee te zingen. Ze zijn 9 en 11 en weten best dat het niet netjes is. Ze gebruiken die woorden ook niet in het dagelijks leven, maar hoe moet je reageren als ouder als ze het heel hard zingen (omdat ze denken dat het dan wel geoorloofd is)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof dat ik blij ben dat ik niet naar dat soort muziek luister....

Het beste antwoord

Tegenwoordig zijn er vaak meerdere versies van liedjes, nette en grove. Bij Lily Allen bijvoorbeeld is de radioversie gekuist, maar de albumversie niet. De clip bestaat ook in twee varianten. Dit is omdat veel uitzendingem geen grove woorden willen (alhoewel anderen er geen moeite mee hebben) en de consumenten minder preuts zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

De tijden zijn aan verandering onderhevig... Daar alleen al kun je zien dat het willekeur is, wat kan en mag en wat niet kan en niet mag...

Toegevoegd op 29-05-2009 10:06:40
Ken je dat lied nog van Marcia Haynes... It´s okay to fuck all day, it´s all right to suck all night... Moet je nu eens uitzenden?... Dit was in de jaren 80, toen kon alles...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt een beetje aan de zender. Een programma waar veel jonge kinderen naar luisteren zal eerder censureren dan een programma voor volwassen. Dat was vroeger zo en nu nog steeds. Daarnaast is schelden blijkbaar enigzins geaccepteerd en wordt daar nniet meer zo moeilijk over gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt er aan waar het wordt uitgezonden, sommige tv-zenders willen geen vieze woorden en andere tv-zenders maakt het niet uit, mogen ze zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat XiniX zegt; de tijden veranderen en om mensen te shockeren is steeds meer nodig. Kunst is een manier om emoties los te krijgen, omdat mensen murw geslagen worden door allerlei indrukken is meer nodig om een reactie te krijgen. Daarnaast verkoopt het natuurlijk goed als iets net door de beugel kan. Wat ik een leuk voorbeeld vind is het nummer "soulja boy" er wordt "superman dat hoe!" gezongen....het was een zelfverzonnen betekenisloze term. Later werd er een betekenis bij verzonnen en toen waren de rapen gaar en werd het nummer links en rechts verbannen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn al zo gewend aan dat soort dingen. Er word gewoon meegezongen door iedereen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En eigenlijk is dat het inmiddels dus ook. Wat ik wel raar vind en wat me opvalt is dat bv in Southpark bepaalde woorden weggepiept worden ( fuck, dick enz..) en andere gewoon uitgesproken worden ( bitch, goddammed, asshole) Wie bepaald dat eigenlijk en hoezo mag dat wel en is fuck dan weer teveel. Maar in dat liedje is het wel okee om 64 keer ( gokje...) het woord fuck te zingen. Het blijft een raar iets vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het censureren van liedjes gebeurt nog steeds. Vaak wordt er in zo'n geval een 'nette' en een 'explicit' versie van het nummer gemaakt.

Maar het blijft heel willekeurig, soms als er maar één keer 'fuck' of iets dergelijks in een liedje zit, wordt het er uitgehaald maar andere keren zit het er meer in en dan wordt er niet moeilijk over gedaan.

Het ligt denk ik ook een beetje aan het liedje zelf: als je het nummer van Lily Allen zou censureren, blijft er haast alleen nog een instrumentale versie over. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft ook te maken met het land waar het uitkomt.

In amerika was dit nummer nooit en te nimmer uitgebracht (zeker ook omdat F.CK YOU over bush gaat)... en in de UK mag het wel...

blijft trouwens wel een lekkere mee zinger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt al gedeeltelijk op het concept 'radio edit' ingegaan in de vorige antwoorden, toch wil ik het daar nog iets uitgebreider over hebben.

Veel moderne muziek waar we hier in Nederland naar luisteren heeft de oorsprong in de USA. In dat land heb je twee specifieke hoofdrichtingen om iets over te brengen op een publiek, het gaat dan om de publieke en de kabelnetwerken.

Op een publiek radio- / televisienetwerk wordt standaard aan zelfcensuur gedaan, want er zijn daar een aantal woorden die gewoon echt verboden zijn. (Er bestaat zelfs een lijst van, hoewel die wel aan verandering onderhevig is natuurlijk). Gebruik je dergelijke woorden toch op een publiek netwerk dan kun je een forse boete verwachten van ik geloof de FCC, een comissie van de federale overheid die onder meer op dit soort dingen toeziet.

Er zijn ook andere landen waar woorden zoals 'fuck' strafrechtelijk verboden zijn, ook daar vinden de 'radio edits' gretige aftrek, hoewel een gemiddeld nummer van bijvoorbeeld Eminem vrijwel instrumentaal is geworden in zo'n edit, iemand anders merkte dit hier al zo mooi op over een andere artiest.

Aangezien Engels hier in Nederland niet de hoofdtaal is en er weinig tot geen officiële censuur is wordt er mijns inziens om die reden ook weinig aan zelfcensuur gedaan. Omdat het concept van de 'radio edit' dus niet echt leeft in Nederland heb ik de indruk dat er wat lukraak wordt omgegaan met de aanschaf van titels en dat daarbij niet zozeer gelet wordt op het al dan niet aanwezig zijn van een 'parental advisory' of 'explicit lyrics' label.

Ik moet zeggen dat het me persoonlijk wel stoort dat kleine kinderen hier in Nederland uit volle borst meezingen met al die muziek die grotendeels sexueel van inhoud is en dat ook expliciet onder woorden brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt af van wie 't uitzendt. In de jaren 70 zond de NCRV een hitparade uit, maar wilde daarin het nummer KL204 van Peter Koelewijn niet draaien, wegens het refrein 'Als ik God was'
In Engelssprekende landen wordt vaak een aanstootgevend woord nog steeds weggepiept. In de VS kan de FCC zelfs een boete opleggen wegens onkuis taalgebruik, of als tijdens de pauze van de Superbowl er iets te veel van de borst van Janet Jackson zichtbaar is.

Er is overigens een clean version van 't nummer. Zie de youtube-link hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat men tegenwoordig minder bang is voor woorden dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat ze een sexy image probeert neer te zetten met naaktfoto's en zo. Dat wordt meestal wel leuk gevonden en dan wordt er meer gekeken dan geluisterd.
Misschien wordt ze niet zo serieus genomen vanwege haar leeftijd en uiterlijk.

Via clipstube werd ze niet gevonden.

Persoonlijk vind ik dat gerichte beledigingen altijd weg gepiept mogen worden. Als het eigenlijk nergens over gaat en de ophef meer publiciteit zou geven dan het gebeuren waard is.

Dat ene liedje met Fuck you, begint aardig eentonig te worden...... Ik luister niet eens meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijden veranderen en er mag nu meer dan vroeger. Ik vind het trouwens een echt rotnummer. Sta je in een nette winkel waar de radio opstaat, hoor je in ene dit nummer, nou, sorry, echt voor schut dat die mensen niet een cd opzetten ofzo, ik zag die eigenaar kijken alsof ie door de grond kon zakken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het niveau van teksten schrijven bereikt een dieptepunt in 2009...