Hey ik vraag me af wat er mis is met mijn stemkast/tuner van min gitaar? Als ik E speel geeft hij B aan, bij A een E, D-A, B-E, en bij e een D. G goed

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Ik denk niet dat er iets mis is met je stemkastje. Het stemkastje zegt namelijk wat hij hoort, en als dat niet overeen komt met je snaren, dan zul je die anders moeten stemmen.
Als je kastje een A aangeeft en je speelt een E, dan betekend dat, dat je de E-snaar niet goed hebt gestemd. Stem hem af totdat je stemkastje een E aangeeft.
Je gitaar goed stemmen betekend een goede uitkomst op het stemkastje.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Probeer je gitaar eerst even op een andere manier te stemmen. Bijvoorbeeld aan de hand van een filmpje op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=1oRlWKoGHLc&feature=related (ik heb dit filmpje gecontroleerd, de stemming klopt).

Daarna kun je opnieuw je stemapparaat testen met je gitaar. Hij zou dan de correcte noten moeten aangeven.

Je zou misschien ook al kunnen proberen je stemapparaat bij je luidsprekers te houden als je het youtubefilmpje afspeelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op Youtube zet hij het gewoon goed of ja bijna alle.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is je gitaar gewoon verkeerd gestemd. Wel heel verkeerd. Sommige noten wijken dan een hele kwint af. Let bij het stemmen er even op dat je zeker weet of je de snaren strakker of losser moet draaien.
Het ligt niet aan je stemkast maar aan je gitaar. Zeker in het begin als je net nieuwe snaren op de gitaar hebt zitten moet je vaak stemmen. De rek in de snaren is dan nog niet optimaal. Meestal als een snaar niet de goede toon aangeeft, dan moet je hem strakker draaien. Dit omdat een snaar altijd verslapt (tenzij je de snaar zelf al veels te strak hebt gedraaid).
De bovenstaande tips zijn ook prima!
Mocht je er nu echt niet uitkomen, ga naar een gitaarwinkel en vraag die man/vrouw om hem te stemmen, of vraag je gitaarleraar of een vriend/kennis die dit kan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je snaren ver in toon afwijken dan kan je stemapparaat reageren op een boventoon i.p.v. de grondtoon.
Een goed alternatief is de stemsite van de Popschool in Maastricht (Als je een snaar aantikt met je muis klinkt de toon), hier kun je meer handige informatie vinden.
Je zult zien als je op het gehoor aardig in de buurt bent gekomen dat je stemapparaat dan wel goed werkt.
Succes!