Downloaden van muziek

is het downloaden nu wel of niet illegaal via een een programma die gelijk tijdig upload

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Voor eigen gebruik mag je downloaden. Er zijn wat uitzonderingen: computerprogramma's en databases mogen niet. Uploaden mag alleen met de toestemming van de auteur(srechthebbende). Maar ook daar zijn er uitzonderingen. Zo mag je bijvoorbeeld wel iemand quoten. Kranten doen dat voortdurend. Muzieksamples tot acht seconden zijn ook toegestaan. Zolang je alleen maar hele korte stukjes upload en niet te veel, zit je nog binnen de grenzen van de wet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk dat je (een overigens interessante en vrij duidelijke) bron toevoegt, maar die bron ondersteunt je verhaal over 8 seconden niet.

Andere antwoorden (2)

Het downloadgedeelte niet, het uploaden wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou degene die de min heeft gegeven ook willen toelichten waarom dit geen waardevol antwoord is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn er argumenten voor die nu al twee minnen?
Het is met name het schenden van copyrights dat illegaal is. En dat doe je meestal met (gratis!) downloaden en uploaden van muziek (van anderen!). Mocht je het nummer zelf hebben opgenomen en geschreven dan mag je ermee doen wat je wilt. Biedt een artiest zijn nummer gratis aan als download dan is het downloaden ook niet illegaal.

Of downloaden voor eigen gebruik mag is discutabel:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/899652/2008/06/28/Downloaden-voor-eigen-gebruik-toch-illegaal.dhtml

Naar mijn mening is gratis muziek downloaden niets anders dan stelen van de artiest. Ik zou het persoonlijk erg vervelend vinden als ik een CD opneem en verkoop, dat niemand hem koopt, maar iedereen mijn nummers gratis (illegaal) downloadt.