Waar gaat het lied 'Al die willen te kaap'ren varen' over?

Wikipedia zegt dat het gaat om het varen om de kaap (onder ruige omstandigheden), maar anderen zeggen dat het over piraterij gaat (=kapen).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
7K

Het beste antwoord

Kaapvaart was een legale vorm van zeeroverij. Kaperskapiteins kregen een commissie of kapersbrief mee: een vergunning om te kapen. Het bezit daarvan gaf recht, alle schepen die voeren onder de vlag van een vijandige natie, aan te vallen en te veroveren. Kaapvaart was een gevaarlijke, maar zeer lucratieve tak van zeevaart; de kapers mochten een deel van de buit zelf houden.

De bekendste Nederlandse kaper was Piet Hein, die in 1628 de 'zilvervloot' veroverde op Spanje, een enorme schat ter waarde van ongeveer 10 miljoen gulden. Spanje had dit geld hard nodig om de oorlog tegen Nederland te kunnen voortzetten. Dank zij Hein belandde het grotendeels in de krijgskas van de Nederlandse stadhouder Frederik Hendrik.

Michiel de Ruyter werd in 1637 kapitein op een kapersschip dat eigendom was van de koopman en fabrikant Lampsing uit Vlissingen. Volgens sommige historici zou hij de naam De Ruyter pas in die tijd aangenomen hebben; ‘Ruyter’ betekende naast paardrijder in die tijd ook: rover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het lied gaat over de eisen waaraan een zeeman moet voldoen om mee te mogen varen en dat al die aan deze vereisten voldoen baarden hebben. In het eerste couplet wordt gesproken over "te kaap'ren" varen, dit heeft geen betrekking op piraterij maar op het omzeilen van een kaap, een uitstekend kustgedeelte waaromheen doorgaans onvoorspelbare en gevaarlijke stromingen ontstaan. Het tweede couplet betreft het eten van niet langer houdbare tweebak, dat wil zeggen: scheepsbeschuit. Het laatste couplet lijkt te suggereren dat het om walvisvaarders gaat, omdat er gesproken wordt over het "killen van een walrus"

Toegevoegd na 2 uur:
Al die willen te kaap'ren varen
Moeten mannen met baarden zijn
Jan, Pier, Tjoris en Corneel
Die hebben baarden, die hebben baarden
Jan, Pier, Tjoris en Corneel
Die hebben baarden, zij varen mee

Al die ranzige tweebak lusten
Moeten mannen met baarden zijn
Jan, Pier, Tjoris en Corneel
Die hebben baarden, die hebben baarden
Jan, Pier, Tjoris en Corneel
Die hebben baarden, zij varen mee

Al die deftige pijpkens smoren
Moeten mannen met baarden zijn
Jan, Pier, Tjoris en Corneel
Die hebben baarden, die hebben baarden
Jan, Pier, Tjoris en Corneel
Die hebben baarden, zij varen mee

Al die met ons de walrus kelen
Moeten mannen met baarden zijn
Jan, Pier, Tjoris en Corneel
Die hebben baarden, die hebben baarden
Jan, Pier, Tjoris en Corneel
Die hebben baarden, zij varen mee
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke maar heb je daar ook een bron van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie uitleg, maar een walrus is wat anders dan een walvis (walrus is zeg maar zo'n enorme zeehond met van de grote slagtanden)
rose
13 jaar geleden
Als je van Wikipedia kopieert, zet je bron er dan gewoon bij...
Het lied is volgens meerdere bronnen gebaseerd op het gedicht kaperslied van Emmanuel Hiel (St.-Gillis-Bij-Dendermonde1834 - Schaarbeek1899).

De tekst van dat gedicht gaat heel duidelijk wel over zeeroverij, zie bijvoorbeeld onderstaande regel. “Lukt niet het entren, dan lukt ras het rammen.
Dwars boort de boeg dan door ‘t schreiende schip.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het gaat over het varen rond Kaap Hoorn, de zuidelijkste punt van Zuid-Amerika. In de tijd van de zeilschepen was dat een hachelijke reis, want daar stormt het gemiddeld 200 dagen per jaar en er kunnen golven ontstaan van meer dan 20 meter hoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over zeelui die een avontuurlijk en enigszins misdadig leven willen leiden.