Welke klasieke compositie is het meest "gepikt"in moderne pop/rock muziek ?

ik hoor steeds meer stukjes uit klassieke composities terug in moderne muziek (b.v. the verve ) en vroeg me af of er bepaalde stukken zijn die heel veel worden gebruikt .
ik zelf dacht aan de 5e van beethoven of o`fortuna maar ik heb niet zo veel verstand van de klassieken.
bestaat er ook een site die de twee vergelijkt ?
van die 5e van B. ken ik een grappige disco versie , kennen jullie nog meer bewerkte klassieke ?

Toegevoegd na 18 uur:
iedereen bedankt voor al de reacties , ga zo door !!!
echt leuk , hier leer ik echt wat van !!

wat me wel opvalt is dat er weinig over house word gesproken
namen zoals orbital,prodigy , the orb en laurent garnier zijn soms ook klassiek gecomponeerd

Toegevoegd na 18 uur:
kennen jullie ook het album "the diary"van scarface ? daar zit ook op een aparte manier klassiek in verwerkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
5.1K

Het beste antwoord

bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle antwoorden waren even goed , blind geprikt

Andere antwoorden (11)

De Boléro van Ravel is daar een van......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Also sprach Zarathustra' van Richard Strauss hoor je, sinds '2001, a Space Odyssee', overal terug.

Toegevoegd na 7 minuten:
"O Fortuna" is trouwens uit de Carmina Burana van Orf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evanescence deed een cover van Mozarts "Lacrismo" afkomstig van het "Requiem".Namelijk het nummer "Lacrymosa".

Paul Simon gebruikte de melodie van "O Sacred Head,Now Wounded"dat afkomstig is van Bach.

"Love of my life"van santana is afkomstig van de 3e symphonie van Brahms.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=PLNR4xfh1Qc
http://www.youtube.com/watch?v=ZDAMOjvfyhw
http://www.youtube.com/watch?v=nNg0ReHeTiM
De Vijfde Symphonie van Beethoven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat te denken van Pachebel - Canon in D.

die is eindeloos gecoverd,gebruikt. in alle muziekstijlen.

rock: http://www.youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8

en nog veel meer, typ het in op youtube, en je wordt er helemaal mee overspoelt.

Toegevoegd na 3 uur:
pachelbel moet Pachelbel zijn.

Toegevoegd na 3 uur:
zucht* de eerste bewerking is ook mislukt... 2e poging.

het moet Johann pachelbel zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Johann Pachelbel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, klopt.
ik heb m nu veranderd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die rock versie is echt heel gaaf. De eerste die dat deed was ene 'Jerry C.', maar deze jongen is ook erg goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja he,
ik ben geen gitarist. maar bijna elke gitarist die ik tegenkom. daar moet ik dit van kijken:P
"Jesu bleibet meine Freude" uit de Cantate BWV 147 van Johann Sebastian Bach. Ook bekend als "Jesu, joy of men's desiring". 'A whiter shade of pale' van Procol Harum is hier vermoedelijk op gebaseerd, hoewel de schrijvers ervan dat ontkennen.
Amadea
13 jaar geleden
The young Messiah is 'gepikt' van de Messiah van Handel. Maar wel leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen klassiek stuk, maar de melodie van 'Smoke on the Water' van Deep Purple is het meest bekende en meeste gecoverde stuk ooit!

In de bron een live versie met een hele gave intro.

Toegevoegd na 31 seconden:
In de rock scene dus echt een klassieker te noemen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wou hem er nog bij zetten
mijn fav is "kashmir"dat vind ik echt klassiek mooi
Dan moet je ook eens naar Malcolm MacLaren luisteren (80's) met Strauss bewerkingen o.a. het nummer Somethings' jumping in your shirt of naar Italo muziek als Gazebo's I like Chopin of Fancy's Bolero.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb ik ooit nog een paper over geschreven, maar dat heb ik blijkbaar niet meer op mijn laptop staan. Lacrimosa van Mozart zit in Sensation White The Anthem 2003 (Tiësto), meer kan ik me niet herinneren. Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook wel eens een popnummer gehoord waarin een stukje uit Carmina Burana van Carl Orff werd gebruikt. Ik weet niet meer welke groep dat was en hoe het nummer heette. En de groep Electric Light Orchestra gebruikte het intro van de 5e van Beethoven in hun versie van het nummer Roll over Beethoven.