kan een drumstel vals klinken? hoe hoor je dat dan eventueel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Het beste antwoord

Ja dat kan, maar dat zul je dan alleen horen als het hele drumstel ook daadwerkelijk gestemd is en er zijn maar heel weinig drummers die "gestemd" spelen. Uitgaande van een set van 4 trommels: (de basedrum buiten beschouwing gelaten) 1 snare, 2 toms, 1 floortom zou je die ten opzichte van elkaar natuurlijk kunnen stemmen binnen een toonladder. Raakt 1 van de 4 ontstemd, dan zou je dat horen, net als dat je het zou horen bij een gitaar of een piano b.v.. Het op de juiste toonhoogte houden van je kit zal in de praktijk niet makkelijk zijn, je hebt te maken met ketels met een boven- en ondervel, spanschroeven onder en boven ( op een snaredrum algauw 16, op een tom 12) en zowel de ketels als de vellen zijn erg gevoelig voor temperatuurschommelingen, droogte en vocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, hij kan vals klinken. En dat hoor je met je oren. Da's niet flauw bedoeld, maar je moet je gehoor daar op trainen. Net zoals je dat kunt horen met andere instrumenten. Om je te helpen, hebben andere instrumenten (vooral de gitaar) stem-apparaatjes die de toonhoogte meten (frequentie-hoogte). Dat is met trommels lastiger. Wat je met trommels met dubbele vellen (nog een vel aan de onderkant) wel kunt merken is wanneer ze niet goed resoneren. Misschien weet je wel dat een snaar of trommelvel meetrilt, wanneer het dezelfde frequentie heeft als de geluidsbron. Dat heet resonantie. Als het teveel resoneert, dan klinkt de trommel te lang na, wanneer je er een hengst op geeft. Als dat het geval is, moet je hem anders stemmen. Ik leg niet uit hoe dat moet, omdat je dat ook niet vraagt.