Wat veroorzaakt een 'knerpende' pianotoets ?

Sinds een dikke week hebben wij een (tweedehands) piano die nu voor de eerste keer is gestemd (van de drie tot vier keer die nodig is om hem op toon te krijgen, want hij is wat verwaarloosd door de vorige eigenaar(s) maar nog in uitstekende staat verder, voor een honderd jaar oude piano).

Nu heeft het dingetje al een hartstikke leuk geluid, maar af en toe (let wel, NIET altijd) 'knerpt' er een toon. Deze maakt dan een wat blikkerig, resonerend geluid. Heel storend. Soms gaat het om de 2e en 3e E, soms de D en soms de Es. Maar : NIET altijd. Soms is het ineens weer een tijdje over. Om de volgende dag of de dag erna weer te knerpen.

Ik dacht aanvankelijk dat het met de temperatuur te maken had, maar soms knerpt hij juist als de kachel ÁÁN stat, en andere keren als hij UIT staat. Daarmee kan ik het dus helaas niet beïnvloeden. Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen en wat ik er aan zou kunnen doen ?
(Uiteraard vraag ik dit volgende week aan de pianostemmer, maar het zou wel lekker zijn als ik er zelf heel eenvoudig iets mee kon of ik in elk geval de oorzaak zou weten).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is het gesteld met de luchtvochtigheid in huis? Heb je een hygrometer hangen?

Het beste antwoord

Wat precies een "knerpend" geluid is, weet ik niet, maar als je het hebt over "blikkerig en resonerend", denk ik dat het iets heel onschuldigs is. Vooral als je meldt, dat het geluid rond de Es hoorbaar is.

Als die piano zó lang is verwaarloosd, en hij is sinds jaren weer eens gestemd, dan kan het gewoon zijn dat er ergens (nog) een klein onderdeeltje los zit. Dat gaat mee resoneren, bij een bepaalde toonhoogte, in het bereik E-Es-D. Vergelijk het maar met een auto; ook daar krijg je soms een rammeltje op een bepaald toerental. Neem je gas terug, of geef je meer gas, is de rammel weer weg.

Ik zou me geen zorgen maken; als die pianostemmer nog 2 of 3 keer terugkomt, zal hij dit resoneren zeker tegen komen, en er een oplossing voor vinden. Vooral als je hem hierop attendeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal. (Pianostemmer trekt net de deur achter zich dicht). Kwestie van leeftijd in combinatie met temperatuur en luchtvochtigheid, en hoewel het al minder werd, weet ik nu ook hoe ik het op moet lossen als het weer zou gebeuren. Heeft met het zangbord te maken, dat dan weer wel, maar is verder niet dermate ernstig dat het echt gerestaureerd hoeft te worden. Vermoedelijk moet er een klein stukje kurk achterin het zangbord worden gestoken.

Andere antwoorden (3)

Meestal is het front vanaf het klavier naar boven gemakkelijk te verwijderen. Probeer eens hoe het klinkt zonder. Het zou kunnen dat er ergens ruimte op het houtwerk zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oude piano's zijn gevoelig voor het algehele klimaat. Vooral vochtigheid kan houten onderdelen laten uitzetten of krimpen. En daardoor zou er iets kunnen gaan aanlopen als de luchtvochtigheid verandert. Dit heeft een groter effect dan de temperatuur op het hout.

Het kan wel eens nuttig zijn om een weerstationnetje te plaatsen en dat in de gaten te houden. Een goede piano handel verkoopt trouwens ook lucht bevochtigers...

Wij hebben trouwens ook zo'n oude piano staan, engelse makelij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook zoiets, alleen mijn piano is nieuwer, de afsluit klep die je over de toetsen kan klappen zit dan niet tegen de kast aan en door de trilling van het geluid ging de klep trillen, maar als ik hem goed naar achteren druk zodat hij tegen de kast staat maakt het niet meer zo'n geluid.