waarom worden er in Nederland geen animatiefilms gemaakt. Een gemiste kans?

Nederlandse films zijn er genoeg, ook goede. Nederland heeft een levendige digitale cultuur. Waarom komen dan toch alle animatiefilms op TV (dus niet cult dingen) uit het buitenland. Probleem met de NL film is het beperkte taalgebied maar dit zou bij animatie toch niet moeten spelen. Toch komt alles van Southpark tot Spongebob en van Dora the explorer tot Ratatouille van ver.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Sommige goede animatiemakers vertrekken naar de VS en gaan bij Pixar werken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Die zijn er toch heus wel gemaakt! Ik herinner mij de Geesinck studio's. Maar of ze nu nog bestaan,weet ik niet.

Toegevoegd na 11 minuten:
Deze poppen- animatie is uit 1948 en gemaakt door de Nederlandse pop -animatie fabriek " Dollywood " , die door Joop Geesink . Het is in Techni- kleur met een soundtrack. Het verhaal is een sprookje over een koninkrijk en een jonge prins die vervloekt is door een heks en krijgt een baard. Niemand kan snijd dit baard en alle mensen in het koninkrijk moet een baard hebben . Dan, wanneer het kind -Prince is ongeveer 18 jaar oud, hebben ze een oplossing vinden in een Philips Philishave . Erg grappig sprookje en prachtige poppen -animatie.

Deze film maakt deel uit van de collectie: Collectie Filmcollectief

Directeur: Joop Geesink
Producent: Joop Geesink 's Dollywood
Productie bedrijf : Dollywood
Audio / Visual: geluid, Techni- color
Taal: Nederlands
Trefwoorden: philips; Philishave; reclame; marionet; animatie; Joop Geesink; Dollywood; sprookje; sprookje; Baard; baard; Heks; heks; vloek; vloek
Contact Informatie : Dankzij Kelvin Buck , kelvinbucATcs.com , die heeft een 16mm versie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taal blijft het zelfde maar je moet wel financiers vinden die deze gok aandurven en geld willen steken in dit avontuur
13 jaar geleden
Alfred Jodocus Kwak komt toch uit Nederland?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, dat wist ik niet.
Het is wel degelijk wel eens gedaan, maar vergeet niet dat je je winst uiteindelijk moet halen uit de verkoopcijfers. Dat betekent dat je een behoorlijk grote afzetmarkt nodig hebt (die heeft Nederland niet), en dat je volledig afhankelijk bent van bioscoopbezoek (dat hier relatief laag is, ook niet verwonderlijk trouwens) en verkoop van beelddragers (lang leve het illegale downloaden dat in geen enkel land zo zegeviert als in Nederland.

Dappere producent dus, die probeert geld te steken in iets waarvan de kansen op winst zo minimaal zijn, dat we op dat gebied zelfs weinig knowhow in huis hebben.

En ja, toch is ook het taalgebied bij animatie wel degelijk van belang. Taalgebied is namelijk ook cultuurgebied, er gaat veel meer in zo'n film dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nederlanders kunnen geen echt grappig of goeie series maken. taalbarriere of niet we kunnen de engelsen of de amerikanen echt niet toppen. ieder zijn ding, wij kunnen weer goed dijken bouwen.