Over het algemeen zijn filmhuisfilms films waarbij de auteur een controlerende functie heeft en de producer een ondergeschikte of geen rol heeft bij het totstandkomen van de film. Dit heeft tot gevolg dat dergelijke films, ook wel 'arthouse' genoemd, meestal met veel minder geld worden gemaakt dan de 'mainstream' films en een lager promotie en reclamebudget hebben. De auteur is doorgaans een creatief persoon die meer waarde hecht aan de artistieke of culturele waarde van de film dan dat hij zich zorgen maakt of een film veel geld zal opbrengen.

Door het ontbreken van een groot budget ontlenen de meeste filmhuisfilms hun kwaliteit aan een creatieve manier van filmen. Omdat er veel films met kleine budgetten worden gemaakt zijn echter wel uiteindelijk de bioscoopexploitanten die bepalen of deze films voldoende kwaliteit hebben om in de bioscoop vertoond te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een lastige vraag omdat waardeoordelen over films in de loop van de tijd veranderen. Films die vroeger werden gemaakt om mensen te amuseren, worden nu vertoond in filmhuizen. Denk bijvoorbeeld aan de films van Buster Keaton en de Marx Brothers.

Een handig overzicht van het genre filmhuisfilm biedt wel wat aanknopingspunten, maar het blijft een beetje een vreemde redenering: als iets draait in een filmhuis is het een filmhuisfilm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Art_house

(RJ)