Hoe bescherm ik een film idee voordat ik het verkoop?

Ik heb media vormgeving gestudeerd. Ik weet hoe je scenarios schrijft en heb zelfs meegewerkt aan grote projecten. Nu wil ik graag mijn film idee wat ik heb verwerkt in een beat sheet verkopen. Ik heb er geen scenario van gemaakt omdat het een comedy is en daar heb ik geen ervaring in. Ik wil het idee verkopen, maar ben bang dat ze het afwijzen en vervolgens een eigen draai eraan geven. Het is mij eerder overkomen.

2 jaar geleden
3.7K
Edraket
2 jaar geleden
Je idee op papier zetten, en dit document bij een notaris in bewaring geven.
De notaris kan dan als getuige optreden als het tot een proces komt.
LeonardN
2 jaar geleden
@Edraket
Wat je zegt kan, maar zal geen enkele zin hebben. Dat zou alleen zin hebben als het gebruiken van andermans ideeën bij wet verboden is, en dat is het niet.
Een proces zal er dus of niet van komen OF fenarbb zal direct verliezen ondanks dat het idee bij een notaris ligt. @fenarbb
Ik heb media vormgeving gestudeerd.
Was er tijdens de opleiding geen enkel moment/vak waarbij juridische vraagstukken opkwamen over IP/auteursrecht?
Want dan had je wellicht geleerd dat je idee niet veilig te stellen is, maar je IP wel.
Ik kan zo een boek/film maken waarin een jongen die niet opgroeit bij zijn ouders op magische wijze naar een school voor tovenaars gaat, zonder auteursrecht te schenden. (idee)
Ik moet mijn personage echter geen Harry Potter noemen of letterlijke teksten kopiëren. (Dat is namelijk IP) Er is zelfs een hele industrie die bekende films (vooral animatiefilms) ript.
https://www.youtube.com/watch?v=A4JiaSL0rKk

Antwoorden (1)

Een idee is niet te beschermen als een merk, model of octrooi. Ook is een idee geen “werk” onder het Auteursrecht.

Je zou jouw idee wel ergens vast kunnen leggen zodat je later kan aantonen dat jij degene bent het heeft bedacht (via bijvoorbeeld I-depot).
Maar als iemand een eigen draai aan jouw idee gaat geven, lijkt het onbegonnen werk te bewijzen dat het jouw idee was.
SimonV
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"Maar als iemand een eigen draai aan jouw idee gaat geven, lijkt het onbegonnen werk te bewijzen dat het jouw idee was."
Sterker nog, zelfs als de idee-steler aangeeft dat het een gestolen idee is, maakt dat nog niet uit. Bekend voorbeeld van een idee dat zo vaak al gestolen is dat het moeilijk is aan te wijzen is wat nu het originele idee is, en waarvan het idee zelfs een naam heeft, of eigenlijk twee.
https://gizmodo.com/the-complete-list-of-sources-avatars-accused-of-ripping-5460954
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/MightyWhitey
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/GoingNative