De muziek waarvan vaak een oude stille film (zwartwit) wordt begeleid, is dat vaak de authentieke versie?

Tal van (eigenlijk alle zowat) stille (zonde geluid) oude zwart wit films die je kan kijken op je tv of pc/tablet hebben een achtergrond muziek. meestal is dit klassiek of iets in de richting van wat toen der tijd populair was. ik vraag me nu af werd deze zelfde muziek bij deze film afgespeeld op een of andere wijze, of is die pas jaren of decennia later toegevoegd aan de film ? Overigens meestal is de muziek die een stille film begeleid onderhevig aan de gebeurtenissen in de film zelf.

16.2K
Antoni
3 jaar geleden
Heel vroeger, zo eind 19e eeuw, begin 20ste eeuw, zat er in de bioscoop een live orkest(je) te spelen bij een (stomme) film. Voor de rest weet ik het antwoord op je vraag niet.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
dacht ik al. ze kunnen zo n film eigenlijk niet gepresenteerd hebben toen zonder enige vorm van audio of muziek.

Het beste antwoord

Nee. Een stomme film is per definitie een film waarin alleen het beeldsignaal voorkomt.
De film werd vaak wel met muziek begeleid door een pianist of een (klein) orkest. Van een geheel stomme film is daarom feitelijk nooit echt sprake geweest.
Pas in 1927 werd het met de komst van de geluidsfilm mogelijk om geluid en beeld synchroon af te spelen.
Daarna werden sommige ‘stomme films’ alsnog voorzien van soundtracks, soms inclusief nagesynchroniseerde dialogen of liedjes. Dit werd ‘goat glanding’ genoemd.
Toegevoegd op 19 december 2020 12:04: tekst
SimonV
3 jaar geleden
SingingCoyote13
3 jaar geleden
bedankt v je antwoord