is tora tora tora film fictie?

in de film tora tora tora zien we dat er vele de waarschuwing negeren voor de aanval plaats vind op pearl harbor. is het werkelijk zo en is het daarom dat de japanners konden aanvallen of is dit gewoon fictie?

Picture for question

Antwoorden (2)

Het is een gedramatiseerde reconstructie van de Japanse aanval op Pearl Harbor en gebaseerd op de boeken Tora! Tora! Tora! van Gordon W. Prange uit 1967 en The Broken Seal van Ladislas Farago uit 1967. Beide boeken geven een geschiedkundig correct beeld van wat er toen gebeurd is. Daaruit concludeer ik dat wat in de film naar voren komt geen fictie is maar in werkelijkheid heeft plaatsgevonden.
Amadea
4 jaar geleden
veel berichten waren er niet en door de Amerikaanse militaire inlichtingendienst onderschept bericht dat er een Japanse verrassingsaanval op handen is, wordt per post naar Washington gezonden en arriveert veel te laat. Als de radar bij Pearl Harbor een grote activiteit in de lucht constateert, wordt dit aangezien voor een vlucht B-17 bommenwerpers van de Amerikaanse Luchtmacht. Maar het zijn de Japanse vliegtuigen die in de ochtend van 7 december zijn gelanceerd vanaf de vliegdekschepen. Niet lang daarna verrassen de Japanse vliegtuigen de bemanning van de Amerikaanse marinebasis. De Amerikanen waren op dat moment nog in onderhandeling met Japan. Door de VS wordt een handelsembargo ingesteld, waardoor Japan geen toegang krijgt tot ruwe materialen als olie en rubber. Japan sluit een verdrag met nazi-Duitsland en Italië en gaat in september 1940 voorbereiding treffen voor een oorlog. De aanval was mede een complete verrassing omdat Japan op dat moment nog niet de oorlog had verklaard aan de Verenigde Staten. Die oorlogsverklaring kwam pas enkele uren na de aanval. Nog diezelfde dag verklaarde de Verenigde Staten de oorlog aan Japan. Op 11 december gaven Duitsland en Italië de oorlogsverklaring aan de Amerikanen en de Verenigde Staten verklaarden op hun beurt de oorlog aan de As-mogendheden waardoor de oorlog uitgroeide tot een wereldwijd conflict en de Amerikanen meegezogen werden in de strijd in Europa. Hierdoor werd de aanval op Pearl Harbor één van de grote keerpunten in de Tweede Wereldoorlog. Het is maar wat je veel waarschuwingen vind.