Wat is een round character?

Wat is nou precies een round character en waarom hebben sommige films alleen maar flat characters?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10K

Antwoorden (1)

Een round character is een personage (in een roman of een film) met een complex karakter, in tegenstelling tot een flat character. De lezer of kijker komt veel over een round character te weten, en het personage ontwikkelt zich tijdens het verhaal onder invloed van de gebeurtenissen.

Soms komen in films alleen flat characters voor omdat de ontwikkeling van de karakters niet van belang is voor het doel van de film. Kijk maar eens naar horrorfilms als die uit de reeks van Final Destination, of naar komedies als die uit de reeks van Police Academy. Om mensen van dat soort films te laten genieten is karakterontwikkeling niet nodig.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is eerder zo dat de verbeelding van een flat character twee-dimensionaal is -- het personage (geen 'karakter', dat betekent in het Nederlands iets anders) kan best complex zijn, maar daaraan wordt ten dienste van het verhaal geen aandacht besteed. Het personage KAN wel oppervlakkig zijn, en de verbeelding ervan in het verhaal is dat dan noodzakelijkerwijs ook. Een beroemd voorbeeld daarvan is Mr Micawber in david Copperfield. Maar wat soms gebeurt is dat een personage dat een bijrol heeft in een zeker verhaa, terugkeert in bijvoorbeeld een roman van een andere schrijver waarbij dit dan uitgebreider wordt geportretteerd. Zo wordt Cleopatra beschreven als geliefde van Julius Caesar, terwijl zij in een andere tekst de hoofdpersoon is. Zij blijkt dan in die eerste tekst niet oppervlakkig, maar slechts oppervlakkig verbeeld.