Wat is het verschil tussen 3D, IMAX 3D en 3D HFR?

Naast het verschil had ik graag ook nog wat aanvullende informatie over IMAX 3D en 3D HFR gehad.

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
82.6K

Het beste antwoord

Het verhaal begint met 3D
Hierbij zorgt een bril ervoor dat je linkeroog een ander beeld ziet dan het rechter. In "het echt" is dat ook zo: hou je vinger maar eens voor je neus en houd dan om de beurt één oog dicht. Het beeld dat je ziet verspringt dan.
In de bioscoop wordt gewerkt met gepolariseerd licht dat beide beelden tegelijk projecteert om dat effect te bereiken, op een TV-scherm wordt om de beurt het ene en het andere beeld getoond en zorgt de bril (die je met je TV moet synchroniseren) dat je de verschillende beelden zó snel om de beurt ziet, dat je hersens het als gelijktijdig ervaren en er 3D van maken.

IMAX
Dit is in feite gewoon 3D, maar het scherm is veel groter, zodat het min of meer om je heen gevouwen kan worden. De beste plaats in de bioscoop is nu het midden van de zaal en niet zoals bij een gewone film meer achteraan.
IMAX voor TV bestaat dus niet.

3D HFR
"HFR" staat voor High Frequency. De film wordt met dubbele snelheid opgenomen en vertoond. Dit geeft een nóg natuurgetrouwere ervaring.

Toegevoegd na 23 uur:
In de bioscoop-bril staat de polarisatie door het ene glas haaks op de polarisatie van het andere. Van de twee gelijktijdig met gepolariseerd licht geprojecteerde beelden zie je het ene beeld dus met je ene oog, en het andere beeld gelijktijdig met je andere oog.

De TV-bril bevat een batterijtje, dat er voor zorgt dat heel snel om de beurt één van de glazen geblindeerd wordt. De bril is gesynchroniseerd met je TV, dus je ziet steeds het goede beeld door het goede glas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou degene die het minnetje gaf dat even willen toelichten? Misschien leer ik daar nog wat van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Mijn vraag is meer dan beantwoord! :-)
MuTe
een jaar geleden
HFR staat voor High Frame Rate = meer frames per seconde. Films in een IMAX bioscoolzaal kunnen overigens ook HFR opgenomen zijn.