Jij hebt twee ogen en je maakt twee beelden... Die twee beelden zijn 2D... En je hersens zijn getraind om van die twee afzonderlijke beelden 3D te maken...

Dus films doen precies zo... Die nemen alles dubbel op... Links en rechts apart...
Die gooien die beelden op het doek en met een hulpmiddeltje dat een links-oog alleen de linkse beelden kan zien en een rechts-oog alleen de rechtse, dan doen de hersenen waar ze goed in zijn, van 2D 3D maken...

En de technieken daartoe veranderen met de tijd...