Nee. Maar wel een film die gebaseerd is op een recent waargebeurd verhaal. De film is een weergave van wat er *mogelijk gebeurd is* in één van de gekaapte toestellen op elf september 2001. In een historische film wordt nagespeeld wat in werkelijkheid ergens in het verleden plaats heeft gevonden.

Toegevoegd na 5 uur:
Historisch betekent dat het zich afspeelt in de geschiedenis, in het verleden. Een gebeurtenis uit 2001 behoort niet tot de geschiedenis, maar maakt deel uit van de hedendaagse tijd.
Amadea
10 jaar geleden
De regisseur, Paul Greengrass, baseerde zich tijdens het maken van deze film op de officiële rapporten en op getuigenissen van de nabestaanden van de passagiers van vlucht 93 van United Airlines. Ondanks het feit dat een film voor het witte doek iets gedramatiseerd wordt, geeft de prent een realistisch beeld weer van wat er zich minuut na minuut afspeelde in de luchthaven en aan boord van het vliegtuig. Daarom denk ik dat je United 93 zeker een historisch film mag noemen. Vooral omdat Greengrass bekend staat om zijn films die historisch realistisch en correct zijn. Een van zijn eerdere meesterwerken is Bloody Sunday, een reconstructie van een betoging in Noord-Ierland dat volledig uit de hand liep en eindigde in een bloedbad.

Toegevoegd na 6 dagen:
In haar thesis over de film "Evita" gaat studente Roos Denorme in op het begrip "historische films."

"De historische speelfilm heeft als doelstelling een voorbije werkelijkheid in beeld te brengen door middel van een nagespeeld verhaal in een geënsceneerde werkelijkheid."