Wat zijn de regels voor het maken van een film?

Ik heb de Dogma95 al, maar denk dat er nog meer regels zijn. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
als jij de film maakt, mag je toch zelf weten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dogma95 is een hele afwijkende set van regels die bijna niemand gebruikt. Een hollywoodfilm werkt meer met cliché's en ongeschreven regels dan met echte regels. Ook hebben ze meer te maken met MPAA ratings. Kijk even "This Film Is Not Yet Rated", een docu over filmmakers en hun problemen rondom de stille censuur die ratings veroorzaken. Heel verhelderend. Als producer in Hollywoord wil je een PG13 rating, niet een R-rating als je een succesvolle en goed gepromote film wil hebben. Probleem is dat er een geen vaste set regels is. Zo werd over een film gezegd dat de toon niet goed was om PG-13 te zijn, de maker vroeg zich af: "hoe verander ik de toon van de film?". In plaats van "regels" , kan je je beter afvragen wat bepaalde technieken zijn. Breaking the fouth wall, cameratechnieken: http://www.fittedhawaii.com/hanahou/wp-content/uploads/2010/01/snorricam.jpg

http://www.moviecliches.com/cliche1.html Kijk ook even "Side by side" als je houdt van techniek achter de film (deze docu gaat over de switch van analoog -35mm- naar digitale camera's).

Antwoorden (1)

In principe mag jij een film maken zoals jij hem zelf wil maken. Dogma 95 is een afspraak tussen een aantal filmmakers om films te maken zoals zij dat graag zouden zien. Films maken volgens de regels van Dogma 95 is best lastig, omdat het heel wat beperkingen met zich mee brengt. Wil je een Hollywood-film maken dan moet je voldoen aan de regels van de Motion Picture Production Code ook wel Hays Code genoemd. China heeft ook erg strikte beperkingen voor het maken van films, die mogen bijvoorbeeld niet het imago van China schaden en niet gaan over Tibet. Zo zijn er codes val allerlei aard, waaraan men zich vrijwillig kan onderwerpen of die van hoger hand worden opgelegd.