hoe maak ik een 48uur filmpje versneld? (zie uitleg)

Ik wil graag een versneld filmpje van het opbouwen van iets (bv een schuur).
Ik laat de camera op 1 plek staan en neemt alles op.
Hoe kan ik de camera aansluiten zodat hij alles opneemt zonder teveel geheugen opnemen en genoeg batterij?
volgens mij heet zoiets een timelapse.

zie voorbeeld filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=7mD7Ug3_vCs

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Antoni
10 jaar geleden
Je hoeft toch niet alles op te nemen? Als je een timelapse-film wil maken, heb je korte opnamen nodig die op verschillende momenten zijn gemaakt, die niet direct na elkaar zijn geweest, maar wel met (redelijk) gelijke periodes ertussen. Als je het proces dat je filmt, bijvoorbeeld de bouw van een schuur (zoals je die noemt in je vraag), kan beïnvloeden, kan je ook zelf tijdens het maken van de verschillende timelapse-opnamen de beste momenten kiezen voor iedere opname. Alles filmen lijkt mij dus overbodig.

Antwoorden (2)

Om een 48 uurs video te versnellen heb je virtual dub nodig
Hoe je dat wilt opnemen weet ik zelf niet zeker.
Wel hoe je het versnelt.

Download virtual dub.
http://virtualdub.sourceforge.net/
Als je dat eenmaal hebt gedownload hebt en eventueel geinstaleerd volg deze instructies.

1.
Klik op Virtualdub.exe.
2.
Klik op File > Open video file.
3.
Selecteer je video en klik op open.
4.
Druk op "Ctrl-r"
Er opent nu een venster met "Video Frame rate control" erop.
Let erop dat een video meestal met 30 FPS (Frames Per Second) word opgenomen.
5.
Reken uit tot in hoeverre je de video wilt versnellen.
Dus de je versnelt de 30 frames naar bijvoorbeeld 480.
uiteindelijk zal deze video zo snel uit mijn hoofd nog steeds een video van 30 minuten zijn.
Dus dat moet jij zelf nog uitrekenen.
6.
Als je de frames heb uitgerekend
klik je op het bolletje met de tekst "Change framerate to (fps)"

En voer de frames die je uit-eindelijk wilt hebben.
7.
Klik op het bolletje "Convert to FPS"
En voer "30" in.
7.
Klik op "Ok"
8.
Nu druk op op "Ctrl-P'
Als jij de "xvid MPEG-4 codec" hebt zou ik die kiezen.
Instaleer de xvid codec dan.
http://www.xvidmovies.com/codec/

Klik op "ok"

9.
Ga naar File> Save as AVI...
Sla het bestand op en wacht tot het klaar is met "Renderen"

Dit kan een lange tijd duren.

Als ik niet duidelijk genoeg ben geweest kijk dan in de bron daar heb ik een andere tutorial in gezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt natuurlijk gewoon opnemen en later versnellen maar dat is geen doen.
Een uurtje filmen is vele GB.s aan materiaal. Sommige videocamera,s hebben een timelapse functie. Je kunt dan instellen dat het apparaat bijvoorbeeld elke seconde 1 beeldje schiet. Of elke 5 seconden. Als je uit gaat van 25 frames per seconde voor normaal filmen, dan kan je wel nagaan hoeveel het scheelt als je 1 beeld per seconde opneemt. Bij het gewoon afspelen wordt je film dus 25 x zo snel afgespeeld.
Als je camera geen timelapse functie heeft, dan kan je die het beste direct op je pc aansluiten en bijvoorkeur op een partitie meet veel ruimte opnemen, of op een externe harddisk. Je camera moet je dan aan de voeding houden, want je batterij is anders zo leeg. Het zal daarna een hele toer worden om die enorme filmen in een programma te laden waarmee je hem wilt versnellen. Daarvoor heb je een behoorlijk krachtige PC nodig. Nog afgezien van de vraag welke software een film van pakweg 8 uur ofzo kan laden.