Bestaan er films waarin duidelijk wordt getoond dat mensen van vroeger geen vleeseters waren?

Ik hoor hier en daar dat mensen van (heel) vroeger geen vleeseters waren en dat ze alleen maar vlees aten bij gebrek aan plantaardige voedingsmiddelen, klopt dat?

Indien wel, bestaan er films dat hierop gebaseerd zijn?

Zo ja, welke?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je dan mensen uit het Oude Nabije Oosten of de Homo's?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allebei eigenlijk bienanou...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom wil je een film? Ik heb het, eerlijk gezegd, meer op evolutionaire geneeskunde dan op 'raw vegan' maar baseer mijn oordeel liever op wetenschappelijke onderzoeksresultaten. Voorlopig ga ik ervan uit dat de mens planteneter is als uitgangspunt maar met overduidelijke signalen dat onze vroege voorouders wel degelijk garnaaltjes en dergelijke zeevruchten aten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meest primitieve mensen waren al jagers/ verzamelaars. En ze jaagden toch echt op dieren en waren dus geen vegetariërs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar ik vroeg me af hoe de evolutie van de mens is verlopen voordat ze de savannes afstruinden met speren en pijl en boog. Het gangbare beeld is dat de mens een soort aap is die uit de bomen kroop en om onduidelijke redenen steeds kaler werd. Ik vind dat er veel te zeggen is voor een tussenfase in een waterig milieu, waarin die heel vroege mens half wadend, half zwemmend zijn kostje bij elkaar scharrelde. In dat water zit veel lichaamshaar in de weg en is op twee benen kunnen lopen een absoluut voordeel. Een sterk punt vind ik dat ook nu dat de geboorte van baby's moeiteloos onder water kan plaatsvinden. Ik geef overigens onmiddellijk toe dat het een theorie is maar daarom had ik het dus over zeevruchten. :-)

Het beste antwoord

Toen wij nog in de bomen hingen, meer dan 3 miljoen jaar geleden, waren we omnivoren, zoals de mensapen nu: we aten vooral groenten en fruit, en af en toe, als we de kans kregen, een beetje vlees. Maar toen we als gevolg van een globale opwarming van het klimaat noodgedwongen naar open landschap moesten, waar groenten en fruit schaarser zijn dan in een woud, dienden we ons aan te passen, of we zouden het niet gehaald hebben. We evolueerden geleidelijk in de richting van meer vlees eten, waarschijnlijk via een tussenfase van het exploreren van karkassen.

http://www.knack.be/opinie/columns/dirk-draulans/de-mens-is-een-carnivoor/opinie-4000086455394.htm

Er is een mooie film van Jean-Jacques Annoud
La Guerre du Feu (1981)

Ook The CLAN OF THE CAVE BEAR
is een film die gaatover de oermens.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat zijn dus geen films over mensen die uitsluitend planten aten.
Want zelfs toen we nog "apen" waren,
aten we al af toe vlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Persoonlijk denk ik dat dit niet klopt, maar zeker zal niemand het weten.
Het lijkt mij alleen stug dat mensen vlees aten door een gebrek aan plantaardig voedsel.
Daarvan was er immers veel meer dan van vlees, en vlees vind je alleen ergens waar ook planten zijn.

Lastige maar goede vraag, het is niet makkelijk dit te beantwoorden omdat we hiervoor moeten uitgaan van wat wetenschappers kunnen afleiden uit botten/kiezen uit die tijd.