Waarom is the Hobbit later uitgebracht dan Lord of the Rings, terwijl het zich ervoor afspeelt?

Is dit omdat de film later is gemaakt? Want het is juist wat vooraf ging in Lord of the Rings, maar dan wordt ie pas na de 3 films in de bioscoop afgespeelt! Klinkt niet echt logisch volgens mij!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is echt een bekend verschijnsel in films en ook in boeken. Ooit wel eens van Star Wars gehoord? 4-5-6, 1-2-3 (dus geen prequel). Ook in films zelf wordt er weleens gespeeld met chronologie, Memento, Pulp Fiction etc. Daarnaast is een film/boek een kunstwerk(althans zou het moeten zijn) en is logica dus niet altijd het eerste waar je aan moet voldoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is dat zo raar? Het is gewoon een vorm om een verhaal te vertellen. Het kan voor een interessante ontdekking zorgen, die als je hem chronologisch had gezien niet zo'n wauw moment had gegeven.

Het beste antwoord

Dat is ook geen logica ; dat is commercie.
De Hobbit is altijd veel meer gezien als een kinderboek - waar het aanvankelijk ook voor geschreven is - dan het veel 'volwassener' (het blijft natuurlijk fantasy ;) ) " Lord of the Rings" , wat niet alleen een zeer lijvig boekwerk is, maar ook DE standaard voor alle later geschreven Fantasy-werk is geworden.

Dat boek verfilmen was DE grote uitdaging, en is uiteindelijk redelijk gelukt.

Niet geheel verrassend dus dat men wil kijken of er nog wat meer melk uit dat koetje te trekken is, en jawel : er lag nog een boek dat precies dezelfde doelgroep bedient. En De Hobbit sluit qua sfeer, verhaal en entourage natuurlijk prachtig aan. En als je dat ook nog uit weet te rekken tot drie films, waarvan je op voorhand al weet dat het grot kassuccessen worden, wordt het natuurlijk wel erg aantrekkelijk alvast je centjes te gaan tellen.

Mijn persoonlijke mening doet er natuurlijk niet toe, maar dat De Hobbit ook verfilmd wordt, vind ik persoonlijk erg leuk; het is al sinds mijn elfde één van mijn favoriete boeken. Dat het weer zoveel delen moeten zijn, vind ik echter jammer. Drie films van drie dikke boeken, dat snijdt nog wel hout, maar drie films van één boekje dat je in ongeveer twee avonden uitleest, daar druipt ook voor mij de commercie zo van af, dat ik niet eens weet of ik er nog wel zin in heb. Niet in de bioscoop in elk geval .

Waar geld te verdienen valt, moet je niet altijd op zoek naar de logica. Maar dat het weer goede films worden staat eigenlijk buiten kijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aaah nee he, 3 delen? Waanzin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik vind het ook doodzonde ; als ik dan het verhaal weer tot me wil nemen, lees ik het boek wel nog een keer. Dat is tenminste zo gebeurd.
Ik vond drie delen LOTR al te lang ; wel iets korter dan het boek, maar teveel accent op de gevechten en te weinig op de andere apsecten, waaroor herkijken (ruim 9 uur) meer een opgave dan een genot is.
Echt eeuwig zonde. 3-4 uur LOTR en maximaal 2 uur Hobbit (dan heb je ELKE pagina in het boek wel verfilmd dunkt me) zou prettiger zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik deel je mening totaal.
Hoewel ik dol was op de Lord of the Rings, was het voornamelijk de Hobbit dat mijn hart destijds echt gestolen had.
Ik keek dus ook met veel plezier uit naar de film, totdat ik hoorde dat het ook weer drie delen moest zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3 delen? Ik dacht 2 en dat vond ik al flauwekul voor zo'n klein boekje. Het is wel een leuk boekje maar dit is dan echt pure commercie inderdaad. Waardeloos. Maar logica is in 1 woord: uitmelken. Jammer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tio, bedankt!

Andere antwoorden (1)

De Hobbit is door Tolkien geschreven als een kinderboek. Het verhaal is veel minder 'episch' dan 'Lord of the Rings'. Als 'Lord of the Rings' niet zo'n succes geworden was, zou De Hobbit nooit als film zijn uitgebracht.
Verder staat het verhaal van 'De Hobbit' redelijk los van 'Lord of the Rings'. De boeken zijn prima los van elkaar te lezen.

Als je alles chronologisch zou willen lezen, zou je trouwens moeten beginnen met de Silmarillion. De Silmarillion is een geschiedkundige beschrijving van alles wat vooraf ging aan de Hobbit en In de ban van de Ring, vanaf het ontstaan van het heelal. Taaie kost, vol van prachtige ideeën, alleen aan te raden voor de echte fans en het is maar de vraag of het ooit verfilmd zal worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt wel gelijk, maar de SIlmarillion is natuurlijk niet echt een verhaal maar meer een soort pseudo-wetenschappelijk geschiedenisboek dat eigenlijk ook pas leuk wordt als je LOTR en de Hobbit goed kent. Veel mensen gaat het trouwens boven de pet, merk ik. Zou het toch een beetje nerd-voer zijn ?
Ik denk ook niet dat een film er in zit - hoewel ik voor een flinke documentaire (niet in drie delen svp) toch wel echt zou gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja de Silmarillion... 't zou mij ten zeerste verbazen als ze daar ooit een film van maken, zit inderdaad geen verhaal in (of je moet de geschiedenis van zwaarden tot een aantrekkelijk iets weten om te toveren). En nee, je bent in mijn ogen geen nerd als je dat boek gelezen hebt, hooguit bovenmatig geïnteresseerd in de Tolkien-verhalen.