Zijn er computers (geweest) die net zo'n geluid maken als computers in films en series?

In films en series maken computers meestal een soort kunstmatig ratelend/piepend geluid zodra er iets op het scherm verschijnt. Ik snap uiteraard dat gewoon geluidseffecten zijn. Maar ik vraag me af waar dat geluid op gebaseerd is. Zijn er daadwerkelijk computers die dat geluid maken als ze iets op het scherm tonen?

bamibal
11 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb je een filmpje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Star Trek bliepjes? Die krijgen we pas in de toekomst ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige geluid wat ik nog ken bij een pc is tijdens het verbinding maken en ik nog per 'tik' betaalde ergens in de 90ies
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vraag ik me ook altijd af. Al die piepjes en dat geratel in oude films :)
+1

Antwoorden (3)

Nee. Ook vroeger niet. De eerste computers hadden niet eens beeldschermen. Wel hele lawaaiige onderdelen zoals kettingprinters en ponskaartstansmachines.
Nee, dat zijn gewoon geluidseffectjes om de film wat op te leuken.
11 jaar geleden
Heb je een voorbeeld van films of series?

Tegenwoordig maakt een computer geen geluid, of alleen zacht zoemen van ventilator(s.) Maar niet heel lang geleden maakten computers meer geluid, denk aan het ratelen van de harddisk, de diskettestations, de typische geluiden van de modem, de dot matrix printer, enzovoort.
In de jaren '50 en '60, en daar zijn die filmcomputergeluiden vaak op gebaseerd, hadden supercomputers nog heel veel mechanische onderdelen. Voornamelijk relais, die hard kunnen klikken en ratelen. Ook gebruikte men ponskaarten.
Grote installaties, bijvoorbeeld fabrieken of een kernenergiecentrale hebben grote bedieningspanelen en kamers, met heel veel knopjes en nog meer controlelampjes. Deze kunnen allerlei status en alarmpiepjes geven. Hier komen de filmgeluiden ook vandaan denk ik, wat zoiets maakt indruk op de mensen.
In het extreme doorgetrokken krijg je de Willie Wortel supercomputer met diverse gloeilampen en buizen, filmspoelen en robotarmpjes met witte handschoenen. Fantasie natuurlijk, maar gebaseerd op de eerste computers, en hoe ze overkwamen op mensen. Bij filmgeluiden met betrekking tot computers werkt het ook zo.
Er zal vast wel ergens een computer of installatie te vinden zijn die geluiden maakt zoals in de film, maar over het algemeen kun je toch zeggen dat geluidseffecten anders zijn dan in het echt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor diegenen die ooit nog een Commandore 64 hebben gehad met een cassette speler zullen dat geluid wel eens gehoord hebben. De computer is nu eenmaal elektronisch en electronische signalen zijn dus te horen. Er werden zelfs programma's via de radio de ether in gezonden welke je dan met een cassette recorder kon opnemen. Niet om aan te horen en soms wel 10 minuten lang. Ik weet eigenlijk alleen niet of je digitale signalen ook zou kunnen horen. Maar dat waren toen analoge signalen.
Dus dat geluid van toen wordt nog steeds gebruikt als een herkenbaar geluid: Dat van een computer.