zou het een probleem zijn als ik 15 ben en de film is voor 16+?

ik ben 15 en word in November 16, nou wil ik vandaag naar de film 'save' gaan met 2 vrienden ( die wel 16+ zijn ), zou het een probleem zijn? de bioscoop heet 'Utopolis' in Almere-Stad.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Een handig trucje om wel de bioscoop in te komen, ook al ben je nog niet oud genoeg is om iemand te vragen die wel 18 jaar of ouder is, of hij wilt doen alsof hij bij jou hoort. Hij/zij is dan jou begeleider en onder zijn verantwoordelijkheid kan jij dan de bioscoop binnen komen!
Je moet alleen even oppassen met de zitplaatsen. Als je zelf mag kiezen waar je gaat zitten is dit geen probleem, maar anders moet je even goed opletten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt!, heeft geholpen :)

Andere antwoorden (2)

als er aan de film een leeftijd hangt van 16 jaar, is dat ook voor 16 jaar en ouder, en kom je niet binnen als je 15 bent..
als je bij controle 15 jaar blijkt te zijn krijgt diegene die je binnen liet, er een boete voor..dus wacht tot november, dan mag je wel...

Toegevoegd na 2 minuten:
De overheid heeft een wettelijke bepaling verbonden aan de leeftijdsgrens van 16 jaar. Volgens artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht is een bioscoopexploitant strafbaar wanneer hij iemand jonger dan 16 toelaat tot een film met de classificatie 16. Uitgezonderd zijn kinderen van 14 en 15 jaar mits onder begeleiding van vader, moeder, opa, oma of verzorger(s). Als er een vermoeden bestaat dat iemand nog geen 16 is, dan mag de bioscoopexploitant om een legitimatie vragen of de toegang weigeren. Vergeet niet de legitimatie van alle deelnemers mee te nemen!

..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou,ik heb andere ervaringen hoor.
Ik ga al vanaf m'n 13e naar 16+ film's en mijn broer is zelfs op z'n 12e al bij een 16+ binnen gekomen.
Ze vragen nooit naar je leeftijd,een kind van 5 zullen ze niet binnen laten maar dat is wel logisch natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan heb je geluk gehad..
en een bios die het niet zo nauw neemt met de regels...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er ook aan welke bioscoop je gaat! Sommige controleren helemaal niet en andere juist wel! Het is wel steeds strenger geworden!
Ik weet niet of een van je vrienden 18+ is, want dan is diegene meerder jarig en dan ben je onder begeleiding van hem/haar!
Toen ik bij New Kids zat, was er ook een meisje te jong, maar een random man zei dat hij bij haar hoorde.
Dat kan je ook eventueel vragen aan iemand. Sommige zijn zo aardig omdat te doen en andere juist niet.
En je kan het altijd proberen om de zaal binnen te komen! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies het ligt aan de bioscoopketen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er ook nog aan welke film. Maar meestal controleren ze niet hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor al jullie reactie, op Utopolis staat het volgende 'Kinderen van 14 en 15 jaar mogen naar een film voor 16 jarigen, mits zij onder begeleiding van een ouder (lees: vader, moeder, opa, oma of verzorger) zijn (bij gerede twijfel wordt naar legitimatie gevraagd). Indien de bezoeker jonger dan 16 is en geen legitimatie kan tonen moet de toegang worden geweigerd. ' @freak, erg handig! m'n vrienden zijn niet boven de 18 (precies 16), maar kan ik hun niet zien als 'verzorger'? http://www.utopolis.nl/index.php?page=208
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het wel erg flauw vinden als het niet mocht, er zit alleen geweld en grof taalgebruik in, maar dat zit zo in bijna elk actiefilm. http://www.utopolis.nl/film/6104/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee je vrienden tellen niet als verzorger! Dat is een volwassene. Je kunt het natuurlijk gewoon proberen om zo binnen te komen, je moet alleen afspreken met je vrienden wat jullie doen als jij er niet in mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze 18 zijn, zijn ze meerderjarig en kan ze je verzorger zijn! De enige oplossing nu is een smoes verzinnen van ID vergeten of een random iemand vragen of hij/zij heel even je begeleider wilt zijn.. En anders hopen dat ze niet controleren en inderdaad afspreken met je vriendinnen wat we jullie gaan doen als je er niet in mag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt iedereen, met name freak, ik had kunnen genieten van de film, en was erg gezellig, ik kwam eerst naar binnen, maar er werd naar m'n ID gevraagd, ik mocht toen eerst niet naar binnen, daarna ging ik naar de achterste kassa en vroeg daar naar iemand die ook naar dezelfde film ging en 18+ was of hun even mijn verzorger willen zijn, en kon zo met een kloppend hart naar binnen :P, daarna gingen ze in m'n tas controleren of ik eten/drinken van de winkel had meegenomen, maar ik had thuis al wat kleren over m'n flesje cola gedaan, maar al met al was het een mooie film en een leuke (spannende) avond. als freak zijn trucje als antwoord plaatst kies ik jou als beste antwoord. nogmaals bedankt! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal ik dan maar even doen he! Puntjes zijn altijd welkom! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe heb je het gedaan met zitplaatsen dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moest samen met m'n vrienden naast m'n 'begeleider' zitten, gelukkig zaten we wel in het midden van het midden :).
Als ik jou was zou ik niet naar die film gaan, en bij Utopolis wordt meestal streng gecontroleerd: bij ophalen kaartjes en bij de zaal