Kinderacteur/actrice in een horror/thriller film krijgt die na afloop ook de enge stukken te zien van de film?

Of alleen de misschien onschuldige scenes waar het kinderacteur/actrice in mee speelde?

En dan bedoel ik bijvoorbeeld echt een heel jong kinderacteur/actrice van een jaar of acht die in een film van 16 jaar en ouder speelt…

Lijkt mij namelijk behoorlijk is strijd dan met de kijkwijzer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat jongetje dat met Marco Borsato meespeelde in Wit Licht heeft de film niet gezien. Tevens zijn de aanduidingen van Kijkwijzer geen regels, maar slechts aabevelingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meestal leggen ze zo'n kind uit hoor, dat het een horror / griezelfilm is, als ie dr in meespeelt.. Denk dat ze de keuze aan dat kind zelf laten. Heeft niks met de "kijkwijzer" te maken, zoals de antwoordgever zelf al aangeeft.

Antwoorden (1)

Wat een kind wel of niet te zien krijgt, daar zijn geen regels voor. Ook Kijkwijzer is geen wet, alleen een advies. De ouders beslissen.

Nu is zo'n kijkwijzer vooral erg nuttig om te voorkomen dat al te jonge kijkers enorme trauma's oplopen als ze iets engs/schokkends zien - alhoewel 't altijd arbitrair is natuurlijk.
Zo'n kind die als acteur op zo'n filmset rondwandelt kent de acteurs, kent de technische crew, weet dat er lui zijn die allerlei enge dingen in elkaar knutselen. De 'magie' van de film is dan verloren, ook voor zo'n kind. Wij zien een enge scene waar ineens een monster o.i.d. achter een deur verschijnt. Dat kind weet dat 't Ome Sjaak in een pak is, en in daglicht ziet dat pak er ook vast minder eng uit dan in 't donker.
Dus ik vermoed dat de uiteindelijke engheid nogal meevalt voor zo'n jonge acteur, die zal 'm gerust wel gaan zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er wel aan welke leeftijd het is natuurlijk. Erg jonge kinderen kunnen de werkelijkheid en het spel niet uit elkaar halen, óók niet als ze gezien hebben hoe het gemaakt is.
Denk aan jonge kindjes die zíen dat iemand geschminkt wordt (of zelfs daarbij 'meehelpen'), en op het moment dat het af is, écht denken dat er opeens een ander persoon voor hen staat, en niet weten waar de originele persoon gebleven is.
Maar goed, dat is alleen bij heel jonge kinderen het geval natuurlijk, voor minder jonge kinderen zal inderdaad wel gelden dat de magie verdwenen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het blijft zo dat de ouders beslissen. Het kind zal tijdens de filmopnames niet erg veel zien en een ouder laat een kind niet aan zo'n film mee doen als het enorm gevoelig is en in een fase zit waarin het er niet mee om kan gaan. Vaak nemen ze dat soort kinderen ook echt niet voor een film of dus alleen als het kind zelf al het enge helemaal niet ziet. Kijkwijzer is inderdaad een advies, ouders beslissen wat het kind ziet (tenzij ze het kind meenemen naar de bioscoop: die kan namelijk wel het kind weigeren maar dat geldt natuurlijk niet voor dvd's).