Op welke manier worden films met totaal 'verlaten' steden en plaatsen gefilmd?

In films zoals '28 weeks later' en 'The darkest hour' wordt het verhaal verteld in grotendeels verlaten steden. Nu snap ik dat voor de 'gewone' shots straten e.d. worden afgezet. Maar vaak zie je ook totaalbeelden geschoten vanuit de lucht en ook dan is alles totaal verlaten terwijl het geen 'still-frame' is. Met wat voor computertrucjes krijgen ze London bijvoorbeeld zo compleet verlaten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Kijk maar naar dit filmpje: http://www.skoften.net/index/video/visuele_effecten_in_films

Zoals je ziet, gebruiken ze vooral green screens en plakken ze daarop beelden van steden.

Verlaten steden wordt vaak ook op dezelfde manier gedaan: ze sluiten één straat af en de rest vullen zij in met de computer. Met een beeld van bovenaf wordt ook op die manier gewerkt, de computer maakt er één geheel van.

Wat ook wel eens voorkomt, maar door de technologie van vandaag weinig wordt gebruikt, is bijvoorbeeld allemaal foto's maken van dezelfde plek en dan telkens stukjes plakken waar niemand op de vinden is. Veel werk natuurlijk, computers kunnen dat veel sneller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoals je bij bijvoorbeeld Avatar al kon zien is men tegenwoordig in staat om werkelijk alles na te bouwen met computers. Dit zal alleen maar vaker voor gaan komen in de toekomst omdat 't simpelweg een hoop problemen oplost. Wil je een spannende actiescène op een treinstation waarbij al het treinverkeer stil moet komen te liggen volgens het script, dan gaat geen enkel station je die gunst verlenen. De landelijke infrastructuur is meer waard dan zo'n film. Op zo'n moment ga je dat stationsgebouw, inclusief mensen, treinen etc. gewoon namaken met computers.

Er komt een tijd dat zelfs menselijke acteurs niet echt meer nodig zijn. "Waarom?" zou je denken.. wel, als je een film van 200 miljoen maakt sta je als regisseur en producent niet te juichen als halverwege je hoofdrolspeler een ongeluk krijgt en overlijdt. Oliver Reed ging dood terwijl nog niet al z'n opnames voor Gladiator (2000) klaar waren. Nu was dat redelijk goed opgelost, maar je zult maar een keer pech hebben.