Wat komt er allemaal bij kijken wanneer je een filmidee hebt en deze wilt laten verfilmen?/Hoe bereik ik dit?

Bij een boek is het zo dat je dan bijvoorbeeld met je boek naar een uitgever moet gaan.
En hun lezen het en beslissen of het in productie kan komen.

Hoe gaat het dan in zijn werk met een film?
Stel je het een top idee voor een film waar nog geen 1 film op gebasseerd is?

Wat voor stappen moet je ondernemen om te zorgen dat de film professioneel in productie kan gaan?

Nou vraag ik mij het meest af naar een sponsor, zoals de film ''cast away'' met Tom Hanks, is de sponsor FedEx.

Hoe kom je aan een sponsor?
En de regie etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Zoek een producent, of anders een heel invloedrijke regisseur. Maar in principe is het de producent die een product maakt, de kosten begroot, en daar dan mensen voor bijeenschraapt. Bedenk je wel dat producenten zakenmensen zijn, bereid je voor op veel etentjes en afspraken - als het al zo is dat ze interesse tonen in je script.

Bedenk dat we nog steeds in Nederland leven. De filmindustrie stelt hier al niet veel voor, dus als jij met een verhaal komt waarin de wereld wordt bezocht door allerlei ET's in een ID4-style UFO, dan is Nederland te klein. Dat soort projecten ontploffen van de (dure) special effects.

Je kunt 't ook anders bezien: er zijn heel wat mensen die iets willen in de filmbusiness maar op hun weg naar de cirkel van de filmelite weinig succes boeken. Je kunt er een indie van maken. Zoek mensen die als hobby camerawerk doen, regelneven zijn, geluid kunnen monteren, kunnen acteren etc. Een compleet product kun je wellicht al veel beter kwijt bij een uitgever, je volgende project is dan al wat makkelijker.

Ik zou hier 'ns rondneuzen: http://filmstart.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je , maar het is een idee met een bank, is het mogelijk dat ik zeg maar een bank als sponsor kan hebben?
Dan dat die bank dan in de film voorkomt?
Zo heeft FedEx ook een grote rol gespeeld in de film 'cast away'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker in deze huidige economische tijd verwacht ik niet dat een bedrijf zomaar even een onbekende film gebaseerd op een onbekend verhaal (deels) gaat bekostigen. Dat FedEx waarschijnlijk z'n rol in Cast Away heeft betaald is niet zo vreemd natuurlijk. Robert Zemeckis en Tom Hanks zijn gevestigde namen in de filmwereld. Dan weet je als sponsor vooraf al dat er veel mensen voor naar de bios gaan en dat je merknaam flink in beeld komt.

Andere antwoorden (1)

Of je zoekt contact met een filmacademie, waar studenten vaak op zoek zijn naar interessante (afstudeer)projecten.
Je gaat er dan natuurlijk geen (of heel erg weinig) geld mee verdienen.

Uiteraard kun je ook zelf een goede camera huren en de film zelf maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lichting bij de filmacademie bestaat uit vaste teams; een regisseur, producer, geluidsbewerker, scenario, camera, en nog wat van dat soort crew. Het lijkt me dat je als team opereert, en zelfs als je 'ns wisselt van team, dat er op de filmacademie in ieder geval voor ieder team een scenarist aanwezig is - die moet immers ook gewoon z'n diploma halen.