Is films downloaden nou legaal of niet???

Ik heb mensen gehoord die zeggen dat films downloaden illegaal is en dat dus niet kan, weer andere zeggen dat het legaal is maar illegaal om ze te branden, is het nou legaal of illegaal??? (met uitleg graag)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Downloaden voor eigen gebruik is niet illegaal.
Let wel op: uploaden is wel illegaal, en veel programma's werken zo dat je tegelijkertijd down- en uploadt - dat mag dus niet.
Je mag ook niet materiaal downloaden en doorverkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals torrent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.

Andere antwoorden (3)

In Nederland is het downloaden op dit moment nog legaal. Het uploaden daarentegen is wel illegaal. Als je films download met behulp van torrents is dat in principe legaal, maar als het downloaden klaar is gaat het torrentprogramma de gedownloade film automatisch uploaden om het zo voor anderen beschikbaar te stellen. Dat is dan weer illegaal. Je kan de uploadwaarde zo zetten dat de film niet geüpload kan worden. Dan ben je volkomen legaal (in Nederland).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via torrents kun je nooit 100% je upload uit zetten. Er wordt altijd geupload. Bij de meeste torrents ben je zelfs verplicht om te seeden anders blokkeren ze je ip adressen/accounts omdat je alleen maar downloadt en niemand 'helpt'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het uploaden al uit kunt zetten, gaat je download domweg naar beneden. En als je al je downloads uit het bewuste mapje haalt, ben je meestal nog het bestand dat je zelf binnenhaalt wel aan het uploaden, simpelweg omdat het meestal gaat om populaire bestanden.
Het downloaden voor persoonlijk gebruik is legaal. In de auteurswet is een uitzondering opgenomen voor de thuiskopie (artikel 16c). Hierdoor ben je gerechtigd om voor eigen gebruik een digitale kopie te maken. De minister van justitie heeft later verduidelijkt dat deze wet ook geldt voor downloads uit illegale bron.

Jij mag de film ook op DVD branden. Maar zodra je deze dvd anders gebruikt dan de huiselijke kring overtreed je de rechten van de auteursrechthebbende.

Let er wel op dat heel veel downloadmethodes niet volgens de wet werken. Zo houdt het gebruik van torrents in dat jij tegelijkertijd aan het downloaden en aan het uploaden bent. Als je dat niet zou doen dan wordt je door het programma gestraft met lagere downloadsnelheden. Let daar dus op als je het echt legaal wilt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee.

Downloaden volgens de Nederlandse wet:

Het downloaden van films en muziek voor eigen gebruik is niet illegaal, het verspreiden van muziek en films buiten eigen gebruik is illegaal zoals het doorverkopen en doorgeven. Het uploaden van muziek en films is in beide gevallen illegaal zonder toestemming van de huidige eigenaar.

Het gratis downloaden van betaalde software en games is op alle mogelijkheden illegaal, het uploaden van software en games is tevens ook illegaal.

Het gebruiken en downloaden van serials (geen eigen gekochte serials) en cracks is tevens ook illegaal.