Wat is de functie van een Takeboard?

Behind the scenes en in blooper filmpjes zie je wel eens zo'n man met een "takeboard"voor de camere houden en roept vervolgens take 1 . klap!

wat is het nut van zo'n bord en hoe heet het.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Zo'n bord heet een filmklapper of clapper board.

Op het bord staat de naam van de film, het nummer van de scene en het nummer van de take. Sommige scenes worden vaak overgedaan tot het volgens de regisseur perfect is; elke take krijgt een volgnummer. Als de daily's (alle opnamen die op een dag gemaakt zijn) bekeken worden, is meteen zichtbaar om welke scene het gaat.

De klap die wordt gegeven met het onderste deel, is om later beeld en geluid te kunnen synchroniseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Korte uitleg en voor mij ook nog leerzaam. DANK!

Andere antwoorden (1)

Dat is handig om de scenes te coderen die zijn opgenomen. Op het taekboard zet je het nummer van de take (de versie), datum, tijd e.d. Er zijn electronische takeboarden en ouderwetse zoals in deze afbeelding.

De Engelse benaming is Slateboard (verwijzing naar de leisteen) of Clapboard (verwijzing naar de klap).

Het geluid was bedoeld om later beeld en geluid goed te kunnen synchroniseren. Dat is nu niet meer nodig, daarom zijn er digitale borden met de informatie die niet meer klappen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het Nederlands zou je filmklapper kunnen gebruiken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je moet je voorstellen dat films vaak op tape worden opgenomen. Veelal worden scènes over gedaan (in verschillende takes). Daarnaast kan de regisseur aantekeningen maken en het slateboard waarbij de tijd meeloopt is dan erg handig. De editor moet al die tapes inladen voor bewerking en kan met die tijd en takecoderingen de juiste opname makkelijker terugvinden.