Wat zijn de typische kenmerken van een "cult" film. Waaraan kun je ze echt goed herkennen?

Vooraf, tijdens. En wat titels? Tx!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Dit is een beetje een moeilijke vraag, want er zijn niet echt kenmerken die maken dat een film bij voorbaat een cult-film wordt. De naam cult-film slaat namelijk op de sub-cultuur die deze film helemaal te gek vindt.
Er zijn dus een hoop films die door 'het grote publiek' niet erg goed ontvangen worden en misschien zelfs tegenvallende verkoop-resultaten boeken als ze uitkomen.
Als echter blijkt dat een bepaalde sub-cultuur de film helemaal te gek vind, en blijft noemen als gedenkwaardige film, dan krijgt de film de status: cult-film. Hij wordt namelijk geassocieerd met een bepaalde (sub-)cultuur.

Overigens bestaat daarnaast nog een genre dat 'art-house' genoemd wordt. (ik ben daar zelf fan van). Dit zijn met name Europese titels en die kun je mijn inziens het beste zien als films die 'entertainment' niet als hoogste doel hebben (iets wat wel geldt voor de meeste hollywood films) maar eerder een maatschappelijk vraagstuk aan de orde willen stellen, een portret van een karakter willen maken of gewoon kunst willen zijn.

Toegevoegd na 20 minuten:
Over het algemeen kun je misschien wel zeggen dat in een cult-film een bepaalde levensstijl of filosofie wordt verheerlijkt.
Zo zijn er films over drugs, muziek, geweld of politiek die dan meestal worden gewaardeerd door de cultuur die over het algemeen ook achter deze standpunten staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IFFR komt er weer aan! http://www.filmfestivalrotterdam.com/nl/

Andere antwoorden (2)

Wiki geeft echt een mooie uitleg met allerlei vette films.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cultfilm#Criteria_voor_de_term_.22cultfilm.22

Eigenlijk kan je cultfilms objectief niet zomaar spotten, aangezien het ook grote budget films kunnen zijn die keihard floppen maar later toch als cult beschouwd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb ik Your Higness bestempeld als toekomstige cult film.
Mijn eigen idee over een cultfilm. Volgens mij is dat een film die eerst geflopt is en daarna alsnog erkenning krijgt of heeft gekregen, omdat het pas later een speciale betekenis kreeg of de boodschap van de filmmaker werd begrepen.
Een heel goed voorbeeld vind ik dan ook Showgirls van Paul Verhoeven. Hij kreeg voor die film zelfs de Gouden Framboos in de categorie slechtste film.
Verder geeft een film ook een bepaald tijdsbeeld weer.

Andere voorbeelden zijn wat ouder of er is of zijn daarna remakes van gemaakt aangepast aan de huidige tijd.
Nou, zo zie ik ook de Deep Throat staan en dat is weer een andere soort.... Het heeft een bepaalde discussie gegeven. Schijnt dat die nog niet zo lang geleden is herhaald. Ik heb die zelf nooit gezien, maar die pornofilm is echt tot in de kleinste details beschreven en er is veel over gediscussieerd. Of het is de eerste film die een nieuw tijdperk heeft ingeluid.

Zo is er ook een aantal populaire strips die nog steeds populair zijn en heel vaak opnieuw verfilmd en aangepast aan de veranderingen in de tijd. Zoals Dracula, King Kong, Godzilla, Tarzan, Star Wars, Batman, Spiderman en zo. In de tijd dat ze voor het eerst verschenen waren ze waanzinnig populair en iedereen praatte erover.
In de 2e link staan heel veel voorbeelden. (Ik vind het alleen vreemd dat Star trek er niet bij staat.)

Toegevoegd na 14 minuten:
Star Trek is in mijn eigen beleving zoiets als "The American Dream". Een parodie op Star Trek heeft wel die status gekregen vanwege de boodschap daarin.

Toegevoegd na 21 minuten:
Toevoeging:
Er zijn meerdere overzichten met voorbeelden. Ik zie dat in de lijst van het andere antwoord de Star trek films wel zijn genoemd. De historie van het begin van de serie is namelijk bijzonder. (Lucille Ball heeft namelijk ervoor gezorgd dat de serie werd uitgezonden op TV. Ondanks de vele kritiek. Dat was in de tijd van de ruimtereizen. Bijna alles stond toen in het teken van ruimtereizen.)

Toegevoegd na 1 uur:
UPDATE:
Naast de cultfilm heb je ook de cultfiguren die bijna legendarisch zijn geworden door een bepaalde rol die ze speelden. James Dean, Marilyn Monroe, James Bond, Brigitte Bardot in haar eerste film "En God schiep de vrouw".