wat zijn de verschillen van harry potter en de gevangene van azkaban van de film en het boek?

verschillen van het boek en de film

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

De gevangene van Azkaban was ten tijde van de publicatie het langste boek uit de Harry Potter-reeks. Vanwege de vele complexe gebeurtenissen en subplots was het noodzakelijk om voor de verfilming het boek wat minder nauw te volgen dan bij de voorgaande twee films.

De film opent met Harry die via magie zijn toverstok laat oplichten om zo te kunnen lezen. In het boek gebruikt hij een zaklamp omdat het voor jonge tovenaars illegaal is magie te gebruiken buiten Zweinstein. De connectie tussen Harry’s ouders en de sluipwegwijzer wordt maar heel kort genoemd, evenals Lupos’ connectie met zowel de kaart als James Potter.Het krijsende kot en schurfie de rat komen in de film maar heel kort aan de orde tot aan de climax, terwijl ze in het boek voor de climax al uitgebreider worden behandeld. Een groot deel van het achtergrondverhaal van Sirius Zwarts is ook weggelaten uit de film. Zo wordt er niet gesproken over hoe hij uit Azkaban is ontsnapt.

Om tijd te besparen wordt in de film ook minder tijd besteed aan de lessen. Men krijgt slechts 1 les van verzorging van fabeldieren te zien, waarbij Malfidus door een hippogrief wordt verwond.

De film voegt ook een paar nieuwe zaken toe. Zo is de romantiek tussen Ron en Hermelien sterker aanwezig in de film dan in het boek. Ook ondergaan de drie personages meer karakterontwikkelingen qua emoties. Dit werd gedaan naar aanleiding van kritiek op de voorgaande twee films, waarin volgens critici karakterontwikkeling werd verminderd om plaats te maken voor mysterie en avontuur.