Al in 1838 heeft de Britse natuurkundige Wheatstone een stereoscoop gemaakt, waarmee voor het eerst van twee platte afbeeldingen de illusie van een driedimensionaal beeld kon worden verkregen.

In de jaren 80 waren in bioscopen films te zien met 3D brilletjes op basis van groen/rood scheiding en recent op basis van polarisatie in combinatie met nieuwe opname technieken.

Toegevoegd na 2 minuten:
In alle gevallen gaat het om een techniek waarbij je twee beelden aanbiedt en zorgt dat het linkeroog het ene beeld en het rechteroog het andere beeld krijgt. In de loop der tijden zijn de opname apparaten verbetert, maar 3D is dus eigenlijk in weze helemaal niets nieuws.

De techniek gaat wel steeds verder zodat je ook een 3D beleving krijgt zonder dat je een bril op hoeft te zetten.

Toegevoegd na 8 minuten:
1838 Uitvinding Stereoscoop
1922 Eerste 3D film Power of Love
jaren 50: 3D via anaglyph (rood/groen bril)
jaren 80: kleine opleving 3D, volgens mij vooral in horror

Later kwamen polarisatietechnieken in zwang en momenteel op basis van shuttertechnologie.