normaal gesproken niet als er gecontroleerd word. wel als er een meerderjarig persoon meegaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet, een 16+ classificering is geen advies en is bij wet geregeld. De boete voor de bioscoop is meer dan 10.000 euro en goedkeuring van een ouder/voogd is niet van toepassing.

Pure waanzin in mijn ogen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is wel een nog een kleine uitzondering op:

Bij bioscopen geldt de uitzondering dat kinderen die één of twee jaar jonger zijn dan de leeftijdsgrens van 12 of 16 jaar onder begeleiding van een ouder mogen worden toegelaten. Dit houdt in dat een kind van 11 jaar onder begeleiding van een ouder mag worden toegelaten tot een film met een leeftijdsgrens van 12 jaar. Hetzelfde geldt voor kinderen van 14 of 15 jaar die samen met een ouder een 16 jaar film willen bezoeken.

Toegevoegd na 5 jaren:
Ondertussen nieuwe wet:

Onder de 16 jaar, geen toegang
Op basis van artikel 240a krijgen kinderen die jonger zijn dan 16 jaar dus geen toegang tot een bioscoopfilm met de leeftijdgrens 16. Ook niet wanneer zij door een volwassene worden begeleid. Er kan om legitimatie worden gevraagd.
Bij films met de overige leeftijdgrenzen worden kinderen onder de leeftijdsgrens alleen onder begeleiding van een volwassene toegelaten.

Dit geldt ook voor videotheken, winkels en bibliotheken, zij mogen geen dvd's of games verstrekken aan personen jonger dan de leeftijdsgrens van de dvd of game.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Die uitzondering geld ook niet altijd, ik kan mij nog een boze moeder herinneren die niet naar binnen mocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De moeder niet of het kind wat ze mee wilde nemen? De boosheid is te begrijpen overigens net als het beleid van de bioscoop(niet hun eigen beleid maar overgenomen beleid). De boetes beginnen bij +10.000 euro dus neem het ze eens kwalijk.
Ritsuka
12 jaar geleden
de moeder was boos dat ze het kind niet mee mocht nemen. Het kindje was teleurgesteld.
Nee, het is een bindend advies aangegeven door Kijkwijzer in samenwerking met NICAM (Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media) en bioscopen zijn wettelijk verplicht zicht hieraan te houden. Doen ze dit niet riskeren ze een waarschuwing of een boete die kan oplopen tot € 135.000 (afhankelijk van het soort overtreding en hoe vaak de bioscoop in de fout is gegaan).an een bioscoop.

Hier een klein stukje op een site v

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry..
Hier een klein stukje op een site van een bioscoop:
Royal Theaters is wettelijk verplicht zich te houden aan de landelijke Kijkwijzer regels. Hierom kan er om legitimatie worden gevraagd en kan aan personen die niet aan de leeftijdseisen van een voorstelling voldoen, de toegang worden ontzegd.

Is een film gekeurd voor 16 jaar en ouder? Dan is er toegang voor personen van 16 jaar en ouder, en -onder begeleiding van een of beide ouders- toegang voor personen vanaf 14 jaar.

Is een film gekeurd voor 12 jaar en ouder? Dan is er toegang voor personen van 12 jaar en ouder, en -onder begeleiding van een of beide ouders- toegang voor personen vanaf 10 jaar.

Deze regels gelden voor alle Nederlandse bioscopen. Wij kunnen hierop dan ook geen uitzondering maken, ook niet wanneer u als ouders toestemming aan uw kind(eren) geeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nogmaals sorry, de boete die kan oplopen tot 135.000 euro geldt voor TV omroepen. Bij bioscopen is dit 11.350 euro
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bioscoopexploitant is op grond van artikel 240a van het wetboek van strafrecht strafbaar wanneer hij een persoon jonger dan 16, toelaat tot een film met de classificatie 16.

In februari 2009 is een Convenant getekend tussen de branches, het NICAM en het Ministerie van Justitie. Dit moet leiden tot een betere handhaving van de leeftijdsgrenzen voor audiovisuele producten in bioscopen, winkels, videotheken en bibliotheken. In dit convenant is de afspraak opgenomen dat de leeftijdsgrens van 16 jaar gehandhaafd wordt.

De overheid heeft de bioscopen de mogelijkheid geboden om kinderen die één of twee jaar jonger zijn dan de leeftijdsgrens onder begeleiding van hun eigen ouder of verzorger toe te laten tot een film met een leeftijdsclassificatie van 16 jaar.

Bioscopen zijn hiertoe echter niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien mag het officieel niet,maar ik heb zelf vaak genoeg meegemaakt dat als er een volwassene bij is,ze niet moeilijk doen.
Het is je eigen verantwoordelijkheid.
Ik ben eens met mijn ouders en broertje( toen 12) naar de bios geweest en die film was vanaf 16 jaar,en hij mocht er gewoon in.
Er werd wel gezegd dat de film was goedgekeurd voor 16 jaar en ouder maar als mijn ouders het goed vonden was het oke.
Het zal wel wat anders zijn met een kind van 5 ofzo,maar dat doet niemand,lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er werd gecontroleerd op je leeftijd. Het is, zoals velen al hebben gezegd, je eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het niet altijd gehandhaafd wordt betekent natuurlijk niet dat er geen tegel voor is. Ik ben ook van mening dat het de verantwoordelijk van de ouder of de persoon zelf is, maar als je naar binnen wordt gelaten overtreedt je nog steeds een wet.
Het mag officieel niet maar bij de meeste bioscopen laten ze je er met een ouder iemand wel in. Je kan ook gewoon hoge hakken aan doen en make-up en zeggen dat je wel 16 bent. ;b
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet omdat er aan een film een leeftijdsgroep is verbonden en die er niet voor niks is.
Maar het gebeurd vaak zat dat kinderen die jonger zijn dan 16, toch gewoon naar die film gaan. Natuurlijk komen kinderen van 10 ofzo er echt niet binnen, zelfs met een oudere. Teniminste, dat mogen ze in ieder geval niet toelaten.