Waarom noemt Sam Frodo Mister Frodo?

Ik was laatst die film weer is aan het kijken met mijn broertje (Lord of the Rings) en het viel me op dat Sam Frodo de hele tijd Mister Frodo noemt. Waarom? Ze zijn toch gewoon vrienden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Sam noemt Frodo "Master", niet mister. Dat is omdat Sam eigenlijk voor Frodo werkt. Sam werkte eerst voor Bilbo, maar omdat Bilbo alles aan Frodo heeft gegeven, hoort Sam daar ook bij. Het is een oud Engels gebruik om je werkgever "Master" te noemen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie net dat hij ook Mister zegt. De reden blijft hetzelfde.
bamibal
12 jaar geleden
Sam is de huisknecht / tuinhulp van Bilbo Baggins. Hij is dus gewend om de familie Baggins met 'mister' aan te spreken. Frodo zelf vindt dat een beetje vervelend, maar Sam wil het niet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat hij de tuinman van Frodo is, dus voor hem werkt. Daarom denkt Sam dat Frodo boven hem staat en redeneert hij dat het beleefd is om hem meneer te noemen. Bovendien is Frodo de ringdrager, dus die moet gerespecteerd worden.
Amadea