Kan een acteur twee keer genomineerd worden bij de Oscars in hetzelfde jaar in dezelfde categorie?

Dus stel dat Leonardo DiCaprio genomineerd was voor Shutter Island en Inception, zou hij dan één keer genomineerd worden voor beide films of wordt hij dubbel genomineerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Lijkt mij van wel. Van elke film worden spelers genomineerd. Als Leonardo DiCaprio genomineerd wordt voor beste mannelijke acteur in inception, kan dat ook voor Shutter Island..in beide films heb je meerdere acteurs. Ik geloof dat eerst een films wordt genomineerd en daaruit dan beste acteur. Dus wanneer Shutter Island er niet bij zit, zal leonardo di caprio daar ook niet voor worden genomineerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan niet, zie regel 6.5 van het Oscar-reglement

Volgens een andere bron is deze regel pas na het Oskar seizoen 1929/30 ingevoerd. Zodat een acteur niet meer dan een nominatie per categorie kan krijgen.

Tot 1944 was het zelfs mogelijk dat je voor een bepaalde rol in meerdere categorieën werd genomineerd. In 1944 werd Barry Fitzgerald voor dezelfde rol genomineerd in zowel de categorie "beste acteur" als "beste bijrol"