Mogen hakenkruisen zomaar gedragen worden?

Ik zag vanavond de film Raiders of the Lost Ark op sbs6.
In deze (en in meerdere films) worden hakenkruisen gebruikt,en andere symbolen van de tweede wereld oorlog.

Mag dit zomaar gebruikt worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (7)

Ja. Dan zal er hoogstwaarschijnlijk een hoge 'rating' op de film staan, 16+ denk ik..? Ow en niet het welbekende kijkwijzer figuurtje niet te vergeten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen enkel symbool, zelfs niet het hakenkruis, dat op zichzelf strafbaar is op grond van een van de discriminatieartikelen. Bezwaarlijk kan het wel zijn, maar een symbool ansich kan niet als beledigend (wettelijk gezien) worden aangenomen. Draagt iemand een insigne waarop de tekst staat: Buitenlanders eruit, of dood aan buitenlanders, dan is dat wel strafbaar. Hieronder een linkje waar een leuke jurisprudentie staat beschreven.

Overigens, voor films, documentaires, re-inactment is niet het doel om ze te dragen om te beledigen maar om het authentieke karakter uit te dragen. En uiteraard mag dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het symbool van het hakenkruis bestaat al eeuwen, een swastika. Het is dus zeker géén symbool van de tweede wereldoorlog, zij hebben aan een oud symbool een ideologie verbonden waaraan wij het nog steeds aan koppelen. In andere delen van de wereld, andere culturen wordt het symbool ook nog altijd gebruikt. Het symbool zelf is niet slecht, hooguit onze associatie ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is, is het verboden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De swastika is net iets anders gedraaid. Daar moet je goed op letten. Ik was in het buitenland op tempelgrond en zag boven elk gebouw een swastika. Zag het eerst aan voor hakenkruis dus was wel even geschrokken. Wilde het gewoon ff toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Sophisticated, heel goed! Plusje voor de toevoeging!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt vaak gezegd dat een hakenkruis en een swastika met de punten de andere kant op wijzen, maar er bestaan linkswijzende en rechtswijzende swastika's.
Hakenkruizen zijn in Nederland wel verboden. Dit heeft te maken met de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Het hakenkruis was het symbool van de naziepartij. Het embleem van de swastika werd in de Tweede Wereldoorlog niet alleen op vlaggen aangebracht. Ook op onderscheidingen, uniformen, posters enz werden hakenkruizen aangebracht. Na de oorlog mocht het embleem in veel landen niet meer gedragen worden.

QUOTE:

De rechtbank Leeuwarden spreekt zich op 13 mei 1993 uit over het aanbrengen van hakenkruisen (en SS-tekens) op muren. De rechtbank is van oordeel dat het in het openbaar aanbrengen van deze tekens (ook zonder tekst) aanzet tot discriminatie van mensen wegens hun ras (art. 137d Sr.). De tekens staan immers voor het nationaal-socialisme en nazi-Duitsland en daarmee voor een ideologie die als en van de belangrijkste kenmerken de discriminatie van mensen wegens hun ras behelst. De tekens zetten met name die mensen tot discriminatie aan, die gevoelig zijn voor de ideeën van het nationaal-socialisme en nazi-Duitsland en die in die tekens een bevestiging vinden.

Het Hof van Leeuwarden spreekt zich op 26 april 1994 uit over het dragen van rode armbanden met daarop hakenkruisen. Het zichtbaar dragen van de afbeelding van een zwart hakenkruis op een rode armband wordt ervaren als het uitdragen van het gedachtegoed van het nationaal-socialisme.
Het is algemeen bekend, dat de nationaal-socialistische ideologie zich bij uitstek kenmerkt door rassenleer en antisemitisme. Tevens is het algemeen bekend dat in de Tweede Wereldoorlog op grond van die ideologie de joden in Europa zijn vervolgd en op grote school uitgemoord. Daarmee is naar het oordeel van het Hof het in het openbaar dragen van het hakenkruis beledigend voor (onder meer) joden wegens hun ras (art. 137c Sr.).
De Hoge Raad bevestigt op 21 februari 1995 de uitspraak van het Hof van Leeuwarden. Het in het openbaar dragen van een hakenkruis is een uitlating bij afbeelding die beledigend is voor (ondermeer) joden wegens hun ras (art. 137c Sr.).

De politierechter te Leeuwarden spreekt zich op 25 september 1995 uit over het aanbrengen van een hakenkruis op tegels en een verkeersbord. De politierechter is van oordeel dat de graffitispuiter zich in het openbaai opzettelijk beledigend heeft uitgelaten over een groep mensen wegens hun ras, te weten de joodse bevolking (art. 137c Sr.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had even mijn link gelezen. Deze uitspraak die jij aanhaalt dateert uit 1995. Er is nieuwe jurisprudentie van 2009 die iets anders oordeelt. Bij puur het dragen van een hakenkruis moet de opzet in de belediging worden meegewogen.
Dus het mag. Tenzij. Lees de link in mijn antwoord maar even, daar wordt ook jouw jp van 1995 aangehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had jou reactie/link ook gelezen T74. Jou referentie is inderdaad een stuk meer bij de tijd dan die van mij.
Gepubliceerd op: 24 februari 2005

BRUSSEL - Er komt voorlopig geen verbod op het dragen van nazi-symbolen als hakenkruisen. De Europese ministers van Justitie hebben dat donderdag van de hand gewezen als niet werkbaar.

Italië hecht bovendien zo sterk aan de vrijheid van meningsuiting, dat het tijdens overleg van de EU-bewindslieden in Brussel ook om principiële redenen een verbod van de hand wees.

Italië heeft de aanvaarding van een bredere Europese regeling voor de bestrijding van racisme en vreemdelingenhaat ook afgewezen op grond van het recht op de vrijheid van meningsuiting. Voorlopig blijven nationale regels gelden voor het dragen van nazi-symbolen. In de meeste landen, waaronder Nederland, blijft dat verboden tijdens demonstraties. Wel mogen hakenkruisen in de meeste EU-lidstaten gedragen worden tijdens besloten bijeenkomsten en film- of theatervoorstellingen.

De discussie over een verbod op nazi-symbolen werd vorige maand actueel, nadat de Engelse schandaalkrant The Sun foto's van een privé-feestje had gepubliceerd waarop de Britse prins Harry een nazi-uniform droeg. Europees commissaris van justitie Frattini, zelf overigens tot voor kort nog Italiaans minister van Buitenlandse Zaken, pleitte daarop voor een Europese ban.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet zelfs een boeddha beeld met een swastika om zijn nek, het is een oud teken uit sparta, de "haat" die bij dit teken komt is pas 60 jaar oud, het teken zelf 1000en.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hakenkruizen zelfs gezien in Indonesie. Deze symbolen hebben oorspronkelijk niets te maken met de tweede wereld oorlog. Het symbool is gewoon overgenomen.