wat is 4D?

ik keek net tv, en toen zeiden ze iets over 4D, 2D en 3D weet ik wel, maar wat is nou weer 4D???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.3K

Het beste antwoord

4D heeft niets te maken met dat je iets meer meemaakt in je stoel, dit is een benaming verzonnen door filmmakers. 4D staat voor de 4e dimensie en dat is tijd. Deze dimensie is echter niet te visualiseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

1 extra dementie toegevoegd

Toegevoegd na 5 minuten:
dus 2D is Lengte en breedte (plat)
3D is Lengte breedte diepte (kubus)
4D is Lengte, breedte, diepte en fysieke effecten
dit kan zijn dat je stoel meebeweegt, dat je een beetje nat wordt, dat je luchtstroom voelt (vaak gesynchroniseerd met een film)

dergelijke films worden vaak afgespeeld in pretparken ed. (bijv efteling heeft de pandadroom) omdat het voor bioscopen veel te duur is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Word je dan plotseling dement?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Anadea: Moest hem even terug lezen maar: Lol!
Cryofiel
12 jaar geleden
4D is dat je een beetje nat wordt? Bij sommige films word je dat al bij 2D, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk wordt dat 4D genoemd maar een 4de demensie kunnen wij niet zien als mensen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moses, ik mag toch hopen dat de meeste mensen 't verschil tussen dementie en dimensie wel weten zonder daarvoor docent NL te hoeven zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryofiel LOL ;)
Om toe te voegen;

De extra dimensie houdt in, dat je ook kan voelen wat er gebeurd in de film.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijvoorbeeld;

Het beeld is gewoon in 3d.
Maar als er bijvoorbeeld waterspetters in die film voorkomt, voel jij ook lichte druppeltjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In pretparken heb je vaak 4D, dan heb je net als in de bios het 3D beeld en de 4e demensie is dan dat je stoel meebeweegt en dat je een beetje water in je gezicht gesproeid krijgt om er zo maar twee te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt plat 2d
Je hebt inhoud 3d
En sommige beweren dat er ook een 4d is
Wij leven in een 3 dimensionale wereld
Als er een 4 dimensionale wereld zou zijn wat zou dat dan inhouden?
Ik geloof (nog) niet dat er een vierde dimensie bestaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 4e dimensie is tijd. Het is om aan te geven dat het niet een stilstaand 3D plaatje is, maar beweegt door de tijd. Zoals in 3D animatie filmpjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je stoel beweegt mee met de film gaat de ''camera'' naar rechts gaat je stoel ook mee naar rechts. En naatuurlijk zijn er of kunnen er bijvoorbeeld watereffecten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mensen kunnen geen 4de demensie zien, wil je dit goed begrijpen moet je flatland kijken of lezen.. het kan gewoon niet en misschien kan bijvoorbeeld een vogel het wel je weet het niet.. wat ze 4D noemen zijn films waarbij stoelen bewegen wind waait en water spuit maar eigenlijk is dat geen demensie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan vanalles betekenen. Hangt volledig af van de context waarin het verteld werd.
Het kan gaan over de 4e dimensie, door sommigen wordt tijd als de 4e dimensie beschouwd, maar dat is puur de naam die je eraan wil geven. Het kan ook gaan over het toevoegen van extra zintuiglijke effecten bij 3D films, zoals in de Pandadroom, maar het kan over nog heel andere dingen gaan.

Weet je nog iets over de rest van het programma?

Volgens wikipedia kunnen o.a. de volgende dingen bedoeld worden met 4D:

Een psychedelische drug
Het combineren van 3D film met extra zintuiglijke effecten
Een database ontwikkel software pakket (wij gebruiken dat toevallig op kantoor)
Een trein in Australië
Een afdrukformaat voor digitale foto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2D is net zoals een tekenfilm. Plat, je ziet geen diepte.
3D is eigenlijk hetzelfde alleen je ziet de diepte.En het kan een animatie video zijn. Zonder 3D bril, is zo'n film niet goed te kijken. 4D is hetzelfde als 3D maar je voelt het ook!

Ik neem als voorbeeld een Shrek 4D film: Hoewel de film in 3D is, is de attractie in 4D, dat betekent dat als men in deze attractie zit ook voelt wat er op het scherm gebeurt.
Bijvoorbeeld: Als Donkey in de film niest krijgt het publiek een nevel van water over zich heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al eerder is gezegd, is 4D in films niks meer als water, rook en bewegings effecten.
Maar 4D word ik wel de 4e dimensie genoemd.

"De vierde dimensie is een extra onafhankelijke verplaatsingsrichting in de ruimte.
Tijd is te interpreteren als een vierde dimensie (zie ruimte-tijd); een andere mogelijkheid is het opvatten van de vierde dimensie als een extra ruimtelijke dimensie, die voor driedimensionale wezens, zoals de mens, niet waarneembaar is. Er wordt daarom wel gezegd dat het derhalve wetenschappelijk niet mogelijk is om aan te tonen dat een vierde ruimtelijke dimensie al dan niet zou kunnen bestaan."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 1e dimensie (1D) is een stip. Enkel een stip. Zoals 1 pixel op je computer.

De 2e dimensie (2D) is een lijn tussen twee stippen. Deze lijn heeft geen diepte en je kan het niet van vele kanten bekijken zoals een balk. Het is gewoon een lijn tussen stip 1 en stip 2.
Kleine kinderen tekenen meestal in 2D.

De 3e dimensie (3D) is een ruimtelijk figuur. Dus de lijn tussen twee stippen heeft door meerdere lijnen de vorm van een balk of cilinder gekregen.
Als je een foto maakt is deze bijvoorbeeld in 3D. Je ziet diepte.

De 4e dimensie (4D) is tijd. Het is een best moeilijk begrip. Kijk even naar de foto. Die is in 3D. En niet in 4D. Want je ziet niks bewegen. Er bestaat geen tijd op de foto (en ik bedoel dan niet dat toevallig de klok in je kamer er niet opstaat!). Een foto is een moment opname. Maar bij een film is er absoluut wel 4D. De beelden bewegen.

Dat is 4D. Maar waarschijnlijk was het een reclame voor een film, boek of iets dergelijks. Dan wordt er mee bedoeld dat het een reëel en goed uitgedacht toekomstboek is. Het gaat echt over de toekomst, en dan wel ver in de toekomst. Meestal na een of andere ramp waardoor de wereld er anders uitziet.
Films krijgen vaak een label '4D' als het toekomstfilms zijn. Maar niet zoals science fiction.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je enig voorbeeld hiervan, ik heb nog nooit gehoord van een film die 4d werd genoemd vanwege de hier boven genoemde argumenten.