Geen straf, is niet verboden. Onderstaande antwoord heb ik kort geleden gegeven op een bijna identieke goeievraag;

Het downloaden van muziek via internet is toegestaan, mits het ‘voor eigen oefening, studie of gebruik’ is, zo vermeld de wet. Men betaald hier een kleine bijdrage voor bij de aanschaf van lege geluidsdragers, zoals een cassettebandje of cd-rom. Het uitlenen, verkopen of aan anderen laten luisteren is verboden. Hiervoor is toestemming van de auteur voor nodig.

Downloaden van films is legaal indien het ‘voor eigen oefening, studie of gebruik’ is. Ook hiervoor wordt een kleine bijdrage gevraagd die als heffing op lege dvd’s zit. Uitlenen of verkopen, verhuren of cadeau geven is zonder toestemming van de auteur illegaal

Downloaden van spellen is in zijn geheel verboden, ook voor eigen gebruik! Vaak wordt beweert dat indien men het originele spel bezit, het downloaden of kopiëren wel legaal zou zijn, dit is echter in strijd met wat de wet zegt. Zonder toestemming van de auteur mogen spellen en interactieve software niet gedownload of gekopieerd worden.

Het uploaden is het aanbieden van muziek, films of games. In Nederland is het verboden om, zonder toestemming van de auteur, muziek, films of games aan te bieden. Uploaden is zonder toestemming ten alle tijden illegaal.

De straffen variëren van zes maanden tot 1 jaar gevangenisstraf of een geldboete van de 2e, 3e, 4e of 5e categorie. De hoogte van deze boetes zijn:
Tweede €3.700
Derde €7.400
Vierde €18.500
Vijfde €74.000
Voor het bedrijfsmatig downloaden en/of uploaden via de illegale weg, kan de gevangenisstraf oplopen tot vier jaar cel en boetes tot wel 45.000 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel opzoekwerk, maar nuttig. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
betaalde gedownloade spellen zijn niet illegaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wow, als je betaald heb je een overeenkomst en toestemming van de auteur... Betalen gaat ook niet altijd op want als jij een spel download voor een verdacht lage prijs en deze blijkt niet legaal (geen toestemming en overeenkomst met de eigenaar) aangeboden dan kan je ook vervolgt worden.

Andere antwoorden (5)

0 downloaden is niet verboden. Je moet hooguit de schade vergoeden maar krijgt geen boete of gevangenisstraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Downloaden van beschermde software is sowieso verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Downlaoden is NIET verboden in Nederland, uploaden wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vraag wordt duidelijk over films gesproken en downloaden daarvan is in Nederland niet illegaal, van schadevergoeding zal bij alleen downloaden ook geen sprake zijn overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
downloaden is niet illigaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaha iligaal xD illegaal
Downloaden is niet strafbaar, uploaden wel.
(Een uitzondering is het downloaden van kinderporno e.d. want dat is wel strafbaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met uploaden sorry dat ik dat niet weet haha! ik zet nu wel films op dvd's branden dus is dat dus niet verboden of heet dat juist uploaden'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met uploaden doe je het tegenovergestelde van downloaden.
Je haalt dus niet iets van internet af, maar zet er zelf wat op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, je mag wel films op cd/dvd branden, maar dan alleen voor eigen privégebruik. Je mag het niet verspreiden, want dat is dan weer wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh! eigenlijks het zelfde als drugs in nederland haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je mag geen kwekerijtje opzetten en ook geen dvd-handeltje beginnen :(
Hier is het inderdaad niet verboden,
het uploaden wel.
Volgens mij staat er in andere landen (U.S.A) wel een straf op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb dit ook wel is uitgezocht. downloaden is niet verboden. je mag de films zelfs op dvd zetten. alleen mag je ze niet aan andere uitlenen of verkopen. en natuurlijk mag je geen kinderporno downloade.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb dit ook wel is uitgezocht. downloadenn is niet verboden. je mag de films zelfs op dvd zetten. alleen mag je ze niet aan andere uitlenen of verkopen. en natuurlijk mag je geen kinderporno downloade. maar je mag die films die je download alleen voor eigen gebruik gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er vanaf of je legaal of illegaal download als de film die je wilt downloaden de zelfde prijs heeft als dezelfde film in de winkel mag het volgens mij maar als je hem illegaal download(gratis dus) moet je een schadevergoeding betalen