Wat voor 3D-brillen gebruiken ze in de bioscoop?

Gebruiken ze in de bioscoop van die gepolariseerde brillen? En is de kwaliteit daarvan nog verbeterd de laatste tijd?

Bij pretparken als de Efteling en Disneyland hebben ze ook 3D-filmpjes met van die gepolariseerde brillen, maar na 5 minuten krijg ik dan last van mijn ogen, of hoofdpijn. Is de kwaliteit van 3D-films in de bioscoop beter, en dus ook beter vol te houden?
Ik ga binnenkort namelijk naar Harry Potter, maar twijfel nog tussen 2D of 3D.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik vind de "pretparkfilms" ook altijd een beetje wazig. Zijn in de bioscoop de 3D-films net zo scherp als de 2D-films?

bamibal
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet hoe het heet maar ze gebruiken in de bioscoop een techniek waarbij het ene beeld naar het linker oog gaat en het andere naar het rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is bij elke 3d techniek :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja xD beetje stomme uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de film vannacht al gezien (in 3d). Aan de ene kant is het wel vet om in 3d te zien, maar aan de andere kant is het echt geen noodzaak om in 3d te zien. Er zijn serieus maar 3 korte scenes waarbij het 3d echt effect heeft, maar soms is het ookgewoon mooi om zweinstein in 3d te zien met de diepte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uuhhh. de premiere was maandag en hij is vanaf vandaag in de bioscoop

Het beste antwoord

In bioscopen gebruikt men gepolariseerde brillen omdat dat goedkoper is dan de actieve brillen voor gebruik thuis.
Dat je hoofdpijn krijgt heeft meer te maken met het beeldmateriaal dan met de gebruikte techniek: de opname camera's voor links en rechts moeten niet alleen op een vaste afstand van ongeveer 6 cm gezeten hebben, ze moeten ook af en toe meer of minder naar elkaar toe gericht zijn afhankelijk van de afstand tot het belangrijkste object in een scene.
Als er te vaak en/of te snel gewisseld wordt met dit "scheel"kijken van de camera's dan kan dat inderdaad tot "schele"hoofdpijn leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ene antwoord zegt "meestal", het tweede antwoord "ik denk" - daarom meen ik dat mijn antwoord wel degelijk een nuttige bijdrage vormt, te meer daar ik, zoals je al opmerkt, nog een verklaring geef voor de klachten van de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch klopt het antwoord niet helemaal... en is "meestal" toch beter. Bij de bioscoop in Hoogeveen gebruiken ze zowel actief als gepolariseerd. Maar idd de xtra info is altijd handig :) vandaar een +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o.k. wist ik niet, weer wat geleerd, bedankt!

Andere antwoorden (2)

In de bioscoop gebruiken ze meestal passieve 3dReal brillen (gepolariseerd).

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik krijg er geen hoofdpijn van maar heb wel last van alle andere nadelige effecten die 3d biedt:

Ik zie het effect maar af en toe, en ben dus constant bezig met is het nou 3D of niet?
Ik zie het vaak als een kijkdoos effect, dus alsof er 2 of drie lagen zijn met 2D objecten.
Als iemand te dicht voorbij de camera loopt schiet ik er uit.
Als er te veel actie is dan zie ik personen/dingen dubbel.

Ik heb na 2 3d films dus besloten nooit meer naar die onzin te gaan.

Toegevoegd na 9 minuten:
3dReal = Reald 3D
Met dank aan wow
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
correctie. real3D bril. klein foutje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jups zal hem even aanpassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar even nagezocht en het is RealD 3d
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reald 3d kan ook. :p
maar dat kijkdoos effect komt door dat niet alle films in 3d zijn opgenomen maar later met de computer zijn gemaakt.
dat kijkdooseffect heb je bij animatie films niet omdat die gelijk in 3D gemaakt worden. 2 voorbeelden daarvan zijn avatar en alice in wonderland. avatar is in 3D opgenomen met een 3D camera en alice in wonderland is met de computer ge-3D-viseert. bij alice. heb je constant zo een kijkdoos effect terwijl je dat niet hebt bij avatar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij avatar had ik het ook :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan weet ik t niet :p
het kan ook komen doordat je je hoofd niet rechthield misschien.
toen ik tron keek(imax) zag ik geen 3D toen ik mn hoofd scheef hield
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-? Voor wat, omdat ik niet goed het 3D effect zie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet van mij. ik geef je wel een + omdat t een goed antwoord is
bamibal
12 jaar geleden
Ook een + van mij!
ik denk zelf dat ze de zelfde techniek gebruiken in pretpark land :P