Waarom zit er in elke disney film een verdrietige/zielige scene?

Ik begrijp dat het in films voor volwassenen saai zou zijn als alles alleen maar meezit en altijd alles goed gaat, Disney films zijn echter hoofdzakelijk voor kinderen gemaakt en die vinden het echt niet erg als een film alleen maar leuk/grappig/vol met geluk is!

Ik weet nog dat ik disney films (de leuke scènes) altijd geweldig vond/vind, maar de verdrietige scènes waren echt verschrikkelijk.

Voorbeelden:
De leeuwenkoning: De dood van Mufasa.
Frank en Frey: Geen vriendschap mogelijk tussen vos en hond
Tarzan: De dood van Kerchak .
Bambi: De dood van Bambi's moeder.
Up: De dood van hoofdpersoons vrouw zonder wereldreis.
En zo kan ik nog wel even doorgaan met: Dombo, Quasimodo , Pocahontas, Belle en het beest, Mulan, Ariel, Hercules, Sneeuwwitje enz. enz. (Jullie kennen ze zelf vast ook)!

Je leert kinderen dat niet altijd alles meezit en dat alles altijd weer goed komt, maar kan dat niet op een minder verdrietige manier? En waarom moeten kinderen dat op zo'n jonge leeftijd al geleerd worden met films? Ondervinden ze dit niet zelf in het leven?

Het enige wat ik me kan bedenken is dat een film op deze manier meer indruk maakt, maar het zou toch wel grof zijn om zoveel kinderen aan het huilen te maken wegens wat meer indruk van je film.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het is drama, en drama is leerzaam en erg vermakelijk tegelijk. Ooit gekeken naar de oorsprong van sprookjes? Het leert kinderen omgaan met bepaalde basis emoties, het verliezen van een geliefde, liefde zelf, corruptie etc. Het zijn lessen waar een kind niet van beschadigd word. In het verleden werden deze verhalen juist nog op een veel ergere manier verteld.

Een van de meest lugubere die we nu nog aan onze kinderen vertellen is de wolf en de zeven geitjes.

Zeven geitjes die uit de buik van een wolf worden gesneden en met stenen worden vervangen. Waarop de jager de buik van de wolf weer dicht naait en beiden bij volle buwustzijn hem met stenen en al een put in gooit?

Hier zitten diepere lessen in die kinderen er toch echt wel uit zullen halen. En niet persé met gehuil. Je moet ze hier niet van willen beschermen als het binnen een redelijk niveau blijft.

Vroeger voordat we kijkwijzers hadden en bezorgde moeder verenigingen nog geen macht hadden waren de sprookjes nog veel grafischer verteld. De sprookjes van de gebroeders Grimm (Sneeuwwitje, Hans en grietje, assepoester etc ) waren van origine zelfs niet gericht op kinderen, maar op volwassenen.

Maar na een paar uitgaves werd hun doel hetzelfde als dezelfde sprookjes van nu, kinderen een les leren over de wereld op een manier dat nogsteeds positief op hun verbeelding in speelt. Arme kinderen hoop geven dat het slechte toch echt wel verliest tegenover het goede.

Daar naast is het voor Disney ook gewoon BUITENGEWOON moeilijk om een erg boeiend en sterk verhaal te schrijven met een goede motivatie en een diepe les! Wat is er nou een beter motivatie voor Simba om zich eerst te vluchten uit zijn vaders koningrijk en later zich weer terug te vechten om zijn eer te herstellen? De dood van zijn vader door een manipulatieve scar. Welke hier voor moet boeten.

Zonder dit soort grote vormen van drama heb je geen goed verhaal, geen goede les. En geen goed vermaak.

Toegevoegd na 2 minuten:
Edit: Zonder de dramatische dood van Bambi's moeder had je ook geen verhaal meer. De hulpeloze strijd van een eenzaam weeskind naar de top van zijn wereld. En uiteindelijke vergelding met de jagers.

Als ik jou was zou ik me niet zo bezig houden met specifieke gebeurtenissen in het verhaal. Mensen en kinderen worden juist veel sterker geraakt door het moraal van het verhaal. En ookal gebeuren er zielige dingen in die films, de boodschap is toch altijd erg positief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Snap je gedachten, maar ik ben het niet helemaal met je eens wat betreft dat het slecht is voor de kinderen.

Eigenlijk geef je zelf al antwoord op de vraag. Films worden nou eenmaal een beetje overdreven om het boeiend te maken. Doen ze dat niet dan zal de film niet goed verkopen. Verder hebben ze de kijkwijzer in het leven geroepen. Vervolgens is het aan je zelf of je nog naar zielige films wil kijken of niet.

Laten we up als voorbeeld nemen. De vrouw van de oude man gaat dood. Als dit niet was gebeurt had je ook niet zo'n mooi verhaal gehad. Door de dood van een karakter kan je veel meer verhaallijnen in een film verwerken. Denk aan de terug komende beelden van de stoel van zijn vrouw. De stoel die hij uiteindelijk uit zijn huis gooit. Ook merk je dat hij in het begin eenzaam is en niet met andere mensen te maken wil hebben en aan het einde is hij een soort opa voor het jongetje. Verder volgt hij zijn droom omdat het de droom van zijn vrouw en hemzelf was en ze nooit samen er voor zijn gegaan.

In de kinderfilms zal je vaak zien dat ze van iets zielig toch iets moois maken. Ik denk dat het zeker niet schadelijk is voor kinderen. Juist leerzaam. Het belangrijkste is misschien wel dat de kinderen snappen dat een film geen realiteit is.

Zelf heb ik het nooit als vervelend ervaren. Ik vond alijd dat ze er echt iets moois van maken. De dood word vaak als iets moois weergeven en zo zie ik het ook graag in de realiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle respect voor je onderbouwde analyse over de hoeveelheid vrolijkheid en zieligheid in Disney films, maar ik ben toch bang dat het allemaal een heel persoonlijke beleving is. Daar is natuurlijk niets mis mee, want jij mag vinden van deze films wat je wilt.

Mensen willen nu eenmaal vrolijke, spannende, enge, en ook zielige films zien. Eens lekker uithuilen bij een film, vinden veel mensen heerlijk. Kinderen hebben precies hetzelfde. Een flinke tranentrekker op zijn tijd, gaat er bij veel mensen in als pap.

Geen kwaad woord over Disney films, maar het zijn toch echt fabrieksfilms, en er moet geld verdiend worden. Reken er maar op dat ze bij Disney dag in dag uit druk in de weer zijn met kijkers- en kijkertjes-panels, om precies te meten, hoeveel zieligheid en vrolijkheid er in een film moet (en kan) zitten.

Kortom: jouw mening lijkt mij geen algemene opvatting. Disney zou wel gek zijn, om steeds maar films te maken die kinderen aan het huilen maakt, terwijl zij (en hun ouders) dat helemaal niet willen. Want dan rinkelt de kassa niet meer. Je kunt er dus gewoon vanuit gaan, dat wat Disney maakt, een soort gemiddelde is, wat kinderen willen zien. Zo werkt dat in de filmindustrie. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat men zegt klopt met bepaalde dingen, en er zijn nog meer redenen.
Laatst had ik iets gelezen ging hier ook over: Mr disney maakte die films met in z'n achterhoofd zijn eigen leven en wat er zoal gebeurde.
Heb je bijv gemerkt dat je geen moeders ziet in sprookjes films behalve Bambi ofzo. of geen vrouw/man en er zijn nog wat dingen. Maar we zullen er nooit achterkomen hoe dat zit omdat mr disney dood is, tenzij z'n kinderen het weten?
Maar het draait vooral om wat het je leert.