Was de laaste scene van 'Inception' nou wel een droom of de werkelijkheid?

Ik vraag me dat al een tijdje af. Graag zou ik van de Inception-fans meer informatie over het laatste scene willen horen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Niemand zal je een definitief antwoord kunnen geven omdat die er simpelweg niet is, je kunt er van maken wat je zelf wilt zou ik zeggen, maar het was bedoeld om een mysterie te blijven denk ik.
Men zal er eindeloze discussies over voeren en er zijn ook talloze theorieën erover. Zo zou hij bijv. gedurende de dromen geen ring om zijn vinger hebben en buiten zijn dromen wel. Maar z'n vinger is niet te zien gedurende de laatste scène dus ik denk dat ze het expres hebben gedaan, om een puzzelstuk over te laten voor de kijkers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm, interessante vraag. Zoals mijn voorganger al zei, kunnen er meerdere interpretaties aan gegeven worden. Maar zoals mijn voorganger niet echt heeft gedaan, ga ik mijn interpretatie er neerzetten. Ik heb 2 theorieën.
Cobbs, zit bewust in de droom van een ander, om een idee te planten, dus hoewel het voor hem geen droom is, is het wel een droom van die ander.
De andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat doordat er meerdere bewustzijnen met elkaar vermengd worden, Cobbs' bewustzijn en dat van de teamleden die op het einde nog in het bewustzijn van het doelwit zitten, omdat er het een en ander misgaat. Door deze vermenging valt de grens tussen bewustzijn en onbewustzijn weg waardoor het voor veel mensen dan ook moeilijker wordt om te weten wat er nou eigenlijk precies gaande is.
Dit is denk ik ook wel express gedaan, zodat de kijker eigenlijk constant bezig is met denken, een verfrissing, want in de meeste andere films gebeurt juist het tegenovergestelde; brein op nul, en kijken maar.
Ik ben ben in ieder geval wel benieuwd wat andere mensen voor interpretatie gaan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hem net gekeken en ik wil het ook graag weten.
Ik denk dat het een droom was.
Dicaprio bleef langer in de droomwereld om die chinees te vinden, maar ze komen allemaal tegelijk uit het vliegtuig.
Maar ze zeggen niks tegen elkaar, terwijl het lot van dicaprio onzeker was.
Ik denk dus dat het een droom is.

Maar waarschijnlijk is het expres zo gemaakt zodar er lang over de film gepraat zal worden.