Sommige boeken worden verfilmt, maar worden er ook wel eens films "verboekt"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor elke film wordt eerst een script geschreven, dat is dus het boek. Daarna wordt het script verfilmd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een script is heel wat anders dan een boek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grappige vraag, ik had hier nooit zo over nagedacht. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig ook, die minkukels op deze vraag!

Antwoorden (7)

ja dat heb je maar dat gebeurt nog maar heel erg weinig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
woow bedankt voor de minnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, goed antwoord hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het antwoord hieronder is goed, dit is een makkelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch een + van mij. Kort maar krachtig laat de vraagsteller dan zelf zoeken toch? Je hebt toch Google Wikipedia ga zo maar door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnxss
Er worden inderdaad films 'verboekt' zoals je zegt. In het Engels hebben ze daar de term novelization voor.

Hieronder is een rijtje met enkele voorbeelden van films die 'verboekt' zijn.

The Omen - David Seltzer
Damien, Omen II - Joseph Howard
The Final Conflict - Gordon McGill
De Fabriek - Hans Keuls
Herenstraat 10 - Hans Keuls
Dossier Verhulst - Hans Keuls
Dr. Terror's House of Horror - John Burke
Dracula's Daughter - Carl Dreadstone
Hands of the Ripper - Edward Spencer Shew
Bram Stoker's Dracula - James V. Hart/Fred Saberhagen
The Scars of Dracula - Agnus Hall
The Gorgon - John Burke
Kronos - Hugh Enfield
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwartboek moet er nog bij.
Verder krijg je van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan Plopma!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andraman: Dracula is geschreven door Bram Stoker, daarna verfilmd, daarna de inspiratie geweest voor tientallen spin-offs waarvan er dus kennelijk ook een weer verboekt is. Klopt!
Om nog maar te zwijgen over Mary Shelly's Monster van Frankenstein ;-)
Films en tv-series voor tieners worden regelmatig 'verboekt'. Het zijn dan meestal van die paperbacks met een plaatje uit de film of serie op de voorkant, en een vermelding in de trant van 'naar de tv-serie'.
Het is ook niet ongebruikelijk dat zo'n boekenserie dóórgaat als de film of tv-serie al gestopt is, er worden dan gewoon nieuwe verhaallijnen verzonnen in dezelfde stijl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is zelfs een boek gemaakt over de game assasins creed en ook een korte serie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien niet met films te maken maar van mass effect zijn ook 2 of 3 boeken gemaakt en van resistance is ook een boek gemaakt.

films worden tegenwoordig nauwelijks "verboekt" games gebeurd dit steeds meer mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat gebeurt vaak.
Er is een boek van ET, er is een boek van Alien, alle Star Wars-verhalen van de eerste serie zijn 'verboekt' en daarna zijn er nog een heleboel schrijvers blijmoedig verder gaan schrijven in hetzelfde universum. Er bestaat een hele serie verboekte Star Trek episodes met daar achteraan nog een hele trits nieuwe verhalen die alleen in boekvorm verschenen zijn.

Of het typisch iets is voo sci fi en fantasy weet ik niet, maar daar weet ik nou eenmaal het meeste van af ;-)

En tegenwoordig worden heel veel films ook 'vergamed'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook GTST werd verboekt (leuke term trouwens, die houden we erin!), en Flikken Maastricht.