Welke filmmuziek vind je het mooist?

Bonus: En waaraan moet goede filmmuziek volgens jou voldoen?

Ikzelf vind de muziek van Ennio Morricone in de films van Sergio Leone erg mooi.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik vind bijna alle muziek van John Williams prachtig. Als ik één film moet kiezen dan denk ik dat ik voor Star Wars ga.

Het antwoord op jouw vraag waaraan goede filmmuziek moet voldoen:

Ik heb dit antwoord van een DVD-bonus van de serie Lost:

Een componist moet niet een emotie die de kijker niet heeft proberen uit te lokken, maar moet een emotie die de kijker wel heeft proberen te versterken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Hans Zimmer geeft altijd een goede invulling aan de muziek in films.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enrico Morricone is natuurlijk prachtig (The man with the harmonica).

Mijn favoriete filmmuziek is echter de soundtrack van zowel Gladiator als Pirates of the Carribbean. Er is een goede afwisseling tussen actie en non-actie en de melodieën zijn bijzonder melodieus. Ze raken me in mijn ziel en zonder beelden kan ik me toch een voorstelling maken van de gevoelens die de muziek uit probeert te drukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ennio Morricone wint het wat mij betreft..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pulp fiction soundtrack FTW

The Centurians - Bullwinkle
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de muziek van Alberto Iglesias heel mooi. Hij schreef voor o.a. de filmhuisfilms: volver, che part one + two, todo sobre mi madre, tierra, vacas en zo nog een heel rijtje.

Filmmuziek moet sfeerversterkend zijn, maar het moet wel in dienst staan van de film, niet andersom. Je moet het dus niet heel bewust horen, maar het moet wel de sfeer onderstrepen. De filmmuziek mag ook wel een eigen verhaal vertellen die om de film heendraait, maar het mag van mij niet afleiden van de film. Filmmuziek kan een film kruiden. Maar niet teveel peper en zout a.u.b.
Ik zag laatst de film 'there will be blood' en de muziek was zo schreeuwerig dat het zelfs irritant was. Ik kreeg het gevoel dat de componist op zijn eigen houtje de aandacht totaal naar zich toe wilde trekken. Zo moet het dus niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De muziek van Titanic en van Dances with wolves. Kan ik echt naar gaan zitten luisteren. Heel rustgevend (de laatste dan toch) en mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de muziek van John Barry erg mooi. Films waarvoor hij de muziek heeft gemaakt zijn bijv. Somewhere in Time,
Wuthering Heights, Mrs. Sorrel, Out of Africa, en ook veel themesongs voor tv-series.
Maar Mark Isham is geweldig - zelfs al ken je de film niet, dan is de muziek nog bijna hypnotisch.
En natuurlijk ben ik het met jullie eens, dat Ennio Morricone overweldigende muziek heeft gemaakt, maar ik moet wél in een theatrale stemming zijn om zijn cd's (dus zonder bijbehorende film), op te zetten.
Dat heb ik bij John Barry en Mark Isham niet, die draai ik regelmatig als ik mooie (alleen instrumentale) muziek wil horen, maar niet in de stemming ben voor klassieke of New Age muziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=JUn0CjhV4wk
-intervieuw + muziek Mark Isham
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klasse, classe - dank je wel - kende dit nog niet...
Absoluut zonder twijfel: Eddie Vedder, into the wild.
Voor mij is muziek pas belangrijk met de tekst. De film is prachtig en de muziek geeft een inzicht in de gedachtengang van de hoofdpersoon in de film. Het geeft een extra laag in de film die niet in acteerwerk uitgebeeld kan worden.
Ik kan niet niet huilen als ik dit clipje zie:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The Third Man, oftewel "The Harry Lime Theme" van Anton Karas.
De muziek moet één zijn met de film, moet er bijpassen en mag in de film niet overheersen, maar thuis via de speakers mag het er uitknallen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filmmuziek in Girl with the Pearl Earring, The Piano, Harry Potter...

Toegevoegd op 21-06-2009 19:53:04
Ohw en Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Toegevoegd op 21-06-2009 19:56:06
en Crouching Tiger Hidden Dragon.

Het is allemaal, voor mij, heel subtiele muziek maar heel diepgaand. Ze laten je voelen wat woorden niet kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees de vraag, wil gaan antwoorden Once upon a time in the west van Ennio Morricone...
En dan zie ik dat dat ook een van jouw favorieten is,
wat grappig is dat, en het maakt me nieuwsgierig...
dat is denk ik ook het leuke van goeie vraag!

Toegevoegd op 21-06-2009 20:22:48
http://www.youtube.com/watch?v=2s0-wbXC3pQ

lekker ff luisteren!!

Toegevoegd op 21-06-2009 20:28:35
De muziek moet je meeslepen, zó dat je de wereld om je heen vergeet. Heerlijk!!

http://www.youtube.com/watch?v=yrxabPBu4gM
-the Onedin line-

Reilly, meesterspion.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eric Legrand van De langste dag tot les demoiselles de rochefort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ennio Morricone cs is ook heel mooi zonder de film. Mijn voorkeuren met films zijn: Alien (precies creepy op de juiste momenten) en Jaws (supersimpel maar heel effectief, ook buiten deze film vaak gebruikt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De muziek vd film: True Romance
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede filmmuziek ondersteunt het beeldverhaal. Het versterkt het gevoel van de film zonder te overheersen.

Erg mooi zijn:
- Himalaya van Bruno Coulais
- The Straight story van Angelo Badalamenti
- Koyaanisqatsi van Philip Glass
- Motorcycle Diaries van Gustavo Santaolalla
- Trois couleurs: Bleu van Zbigniew Preisner
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind John Williams een held op dat gebied.
Hij maakt prachtige toepasselijke, gevoelige
filmmuziek.
Hij weet bijvoorbeeld bij de Harry Potter films
precies de juiste toon te raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ray Charles - The movie