Wat is het verschil tussen een producer en een regisseur?

Van films, wat moet een producer doen wat een regisseur niet kan of mag en andersom. En zijn producers altijd bij de opnames van de film?

Ik weet wel dat een regisseur die acteur tips geeft en meer met de acteurs werkt en de producer meestal voor geld zorgt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoezo alleen voor muziek? Bij elke ondertiteling staat regie door ... en producers een aantal namen? Filmproducers bestaan toch ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.3K

Het beste antwoord

producer is de engelse naam voor producent. Een producent is verantwoordelijk voor alle zakelijke en organisatorische aspecten bij het maken van een film. Hij kan filmprojecten beginnen of ze onder de aandacht van studio's brengen. Hij stelt de filmcrew samen, zoekt een filmregisseur bij een bepaald script of andersom, en regelt de promotie en marketing van een film. Verder houdt hij toezicht bij het filmen en dient hij als spreekorgaan tussen de filmregisseur, de scenarioschrijver en de filmproductiemaatschappij. Bij de grote filmstudio's in Amerika wordt een producent vaak bijgestaan door een uitvoerend producent en een opnameleider. De eerste regelt dan vanuit kantoor de afspraken en de locaties, de laatste regelt alles op de set. Ook in Nederland zijn er producenten die de meeste taken aan assistenten overlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter had ik het zelf niet kunnen verwoorden! +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! :)

Andere antwoorden (4)

Producer maakt MUZIEK
en een regisseur maakt FILMS
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn weten doet de regisseur al het werk rond de scènes qua opnemen enz. En de producer regelt alle zaken er omheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regisseur is creatief director en zorgt voor de inhoud. Producer zorgt voor alle faciliteiten etc. Heel ruim genomen werkt het zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Producer regelt bij een film meer de organisatie rondom de film (geldschieters, locatie etc)
Regisseur houdt zich meer bezig met het gebeuren OP de set, hoe iets geacteerd moet worden etc