Bij de aftiteling van elke film zie je de raarste beroepen voorbij gaan zoals 'best boy', 'foley', 'grip', 'gaffer'.

Dit zijn er maar een paar van de vele beroepen die ik iedere keer weer zie en waarvan ik me afvraag wat die mensen toch tijdens het filmen hebben gedaan om aan die namen te komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Co Starring is de oudere broer van Also Starring.
rose
13 jaar geleden
Vergeet ook vooral de regiseur Alan Smithee niet

Het beste antwoord

Van Wikipedia:

'The best boy grip is chief assistant to the key grip. They are also responsible for organizing the grip truck throughout the day.'

'The best boy electric is the chief assistant to the gaffer. He or she is not usually on set, but dealing with the electric truck, rentals, manpower, and other logistics.'

'The gaffer is the head of the electrical department, responsible for the design and execution of the lighting plan for a production. Sometimes the gaffer is credited as "Chief Lighting Technician".'

'The foley artist is the person who creates many of the sound effects for a film.'

Wikipedia heeft een artikel gewijd aan de Film crew. Daar worden al die begrippen genoemd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Film_crew
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Best boy
Intrigerende naam van een tamelijk saai beroep. De best boy is de assistent van de gaffer (chef licht) of key grip (chef apparatuur) op de set. Op de titelrol van de komedie Naked Gun werd best boy gevolgd door het fictieve worst boy (Adolf Hitler).

Foley artist
De wereld van het diëten kent het Montignaccen en Sonja Bakkeren, de filmwereld kent de foley artist. Handelingen krijgen soms de naam van de bedenker, en geluidspionier Jack Foley (1891-1967) was zo handig in het creëren van geluiden met alledaagse voorwerpen, dat iedereen in Hollywood hem nadeed. Het geluid van de kettingen in Spartacus maakte hij met zijn sleutelbos; een achterstevoren afgespeelde boer werd het geluid van de motor in de komedie Pink Submarine.

Gaffer
Met best boy altijd de meest intrigerende naam op de titelrol. Maar net als bij best boy – die de assistent van de gaffer is – is het de naam van een tamelijk saaie baan. De gaffer is namelijk de baas van de afdeling elektriciteit, en verantwoordelijk voor het licht op de set. Wel heel belangrijk!

In onderstaande link vind je nog meer functies bij het maken van een film.