Als je het over spanningsopbouwende muziekstukken hebt, dan moet ik altijd aan Jaws denken.
Tja en vroeger, voor het special effects tijdperk waren het nog niet eens echt slechte films.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaws (hoewel dit niet echt een muziek stuk is, meer een ritme wat wordt gebruikt als die haai opduikt) Dit is toch hoe het in de meeste films wordt gedaan.

Voor komplete muziekstukken: (Ennio Morricone)

Once Upon a Time in the West
A Few Dollars More
The good, the bad and the ugly

Eigenlijk alle grote westerns met Clint Eastwood en Charles Bronson. Maar de 3 genoemde staan er om bekend en zijn er wereldberoemd mee geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Once upon a Time in the West en Jaws
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psycho geeft Hitchcock geeft mij nog altijd de griezels!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een heel ander genre, maar ik vind de muziek in Star Wars (alle 6 ;) ) ook altijd goed van opbouw. De componist is John Williams. Hij is er wereldberoemd mee geworden.

Ik bedoel dan alleen eigenlijk net niet het muziekstuk dat bij de opening van de films wordt gebruikt, want dat knalt er direct vol in. Maar hij heeft een thema voor elke soort gebeurtenis in de films ontwikkeld. Een 'love theme' voor de romantische scenes, een bombastisch trompetgeluid voor als de slechterik in actie komt enz enz. Het knappe is dat je door de films heen deze thema's gaat herkennen. De start van een nieuw thema is vaak met een fluitje of een ander instrument dat alleen en klein begint, maar in de loop van de scene steeds in heftigheid en aantallen instrumenten toeneemt. Dit werkt dan toe naar de climax van een vechtscene of natuurlijk een gepassioneerde kus. Echt, kijk de films (of youtube) er maar eens op na. De muziek zit geniaal in elkaar!