Hoeveel verdient Irma Sluis?

Sinds de coronapandemie is Irma Sluis allang geen 'gewone' gebarentolk meer. Ik vraag me af wat ze verdient en of deze bekendheid ook van invloed is geweest op haar verdiensten. Miljoenen Nederlanders hebben haar immers gezien als de gebarentolk van Mark Rutte bij de persconferenties.

Antwoorden (1)

Vanaf 2005 werkt ze voor de Nederlandse omroep NOS waar ze de ochtendjournaals tolkt.
Als presentatrice en tolk zal haar salaris volgens de omroep-CAO rond de € 3500,- bruto per maand liggen. Dat zal niet veranderen omdat ze bekender is geworden.

Dat zij is ingezet voor de destijds op korte termijn georganiseerde persconferentie was toeval omdat ze in Den Haag woonde en de dichtst in de buurt beschikbare gebarentolk was. Sindsdien is ze dat gebleven.
.
De kans bestaat wel dat ze als ‘Bekende Nederlander’ nu gevraagd gaat worden voor allerlei commerciële tv-programma’s, zoals “Ranking the Stars” etc. Met deze schnabbels kun je flink verdienen.
Zelf zegt ze: “Het is nooit mijn bedoeling geweest om in de aandacht te staan. Ik doe gewoon mijn werk. Het gaat me er vooral om dat dove mensen me goed kunnen volgen. Aandacht voor mij als persoon probeer ik om te buigen naar aandacht voor de dovengemeenschap en gebarentaal. Dat is het belangrijkst.”
SimonV